Garantie na 2 jaar op nieuwe auto

Vraag gesteld door Hans van den Hombergh op 05 januari 2016

Ik heb in september 2012 een nieuwe Ford Cmax gekocht. Km stand in januari 2016 40.000 km. Bij de beurt meldde de Ford garage dat de schokbreker rechtsachter wat lekte en binnenkort vervangen moest worden. Kosten ca €500. Volgens mij is de garantieperiode (2 jaar?) voorbij. Ik vind een dergelijk mankement erg vroeg voor een nieuwe auto die normaal gebruikt is.
Vraag: kan ik voor de kosten aanspraak maken op garantie, ook als de regeling verlopen is? Bestaat er een algemene, (Europese?) richtlijn dat fabrikanten, naast de reguliere garantie, gehouden zijn een deugdelijk product te leveren en dus ook aansprakelijk zijn voor kosten na de garantieperiode?
Zo ja, wat kan ik nu het beste doen? Auto is altijd onderhouden bij de Ford dealer van aankoop.
Groet,
Hans van den Hombergh

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

De wet zegt dat je in ieder geval mag verwachten dat het product de eigenschappen bezit die voor een normaal en veilig gebruik nodig zijn. Dit heet non-conformiteit. Welke eigenschappen dat zijn, is afhankelijk van:

 

·         het soort product

·         de prijs van het product

·         waar het product is gekocht

Maar ook op basis van de informatie:

·         van de verkoper

·         op de koopovereenkomst

·         in de brochure of folder van de fabrikant

In het algemeen geldt: hoe ouder en goedkoper een product is, hoe minder je er van mag verwachten. Zo mag men van een 9 jaar oude auto minder verwachten dan van een auto die gloednieuw is.

De slijtage van een schokdemper is wisselend en afhankelijk van gebruik en omstandigheden. Een levensduur van 40.000 kilometer en iets meer dan twee jaar is wel korter dan gemiddeld. Omdat het gebrek zich eerder voordoet dan u mag verwachten, moet de verkoper van de auto het gebrek herstellen. Omdat u met de auto reeds 40.000 km heeft gereden, is het redelijk dat u ook een deel van de kosten betaalt.