Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

voor- en nadelen grotere wiel- en bandendiameter

Vraag gesteld door if.munstra@gmail.com op 25 januari 2018

Is de diameter van invloed op rijgedrag en/of brandstofverbruik?

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U wilt meer weten over de maatvoering van wielen (ook velgen genoemd) en banden.

Een grotere wiel/velg wordt vaak toegepast. Ook af-fabriek heeft de consument keuze in de diameter van de velg. De diameter van de band, dus onlosmakelijk ook de afrol-omtrek, kan niet straffeloos veranderd worden. Gaan we daar eerst vanuit, dan bekijken we eerst de voor- en nadelen van grotere velgen.

Als er met behoud van de originele diameter van de band/velgcombinatie (een must) gekozen wordt voor grotere velgen, dan kom je dus automatisch uit bij lagere banden. Een lage band vervormt minder, dus dat komt de scherpte van de besturing ten goede. Tegelijkertijd gaat een lagere band altijd te koste van het veercomfort. Meestal wordt bij grotere velgen ook gekozen voor een bredere maat, inclusief een bredere band. Die heeft voor wat betreft grip, tractie en remweg alleen voordelen op een droog wegdek.

Bij veel water op de weg en bij gladheid door sneeuw en ijs zijn bredere banden altijd in het nadeel.

Let bij montage van andere velgen ook op de ET-waarde, dat is de afstand tussen het denkbeeldige middelpunt (in langsrichting gezien) en de plek waarop ze op de naaf worden gemonteerd. Die moet hetzelfde zijn als van de originele velg. Hoe groter de afwijking van de ET-waarde ten opzichte van het origineel, des te groter de verstoring in de zorgvuldig uitgepuzzelde geometrie, des te beroerder de auto gaat sturen.

Monteren van banden met een grotere diameter (en dus afrol-omtrek) geeft een afwijking in km-teller en snelheidsmeter (gaat minder aangeven). Ook verandert de hoogte van de auto en de geometrie van ophanging en besturing.