ETG versnellingsbak: vol of semi automaat?

Vraag gesteld door DaniëlleO op 10 juni 2018

Momenteel ben ik in het bezit van een Citroën C2, een semi-automaat. Ik overweeg deze in te ruilen voor een C3. Mijn garage gaf mee 'koop niet weer een semi automaat want mogelijk veel onderhoud(skosten) maar ga voor een volautomaat'. Nu zie ik allemaal C3's, soms met als omschrijving vol automaat, met een ETG versnellingsbak. Naast automatisch rijden kun je dan nog kiezen voor zelf schakelen.

Wat is nou het verschil tussen semi- en volautomaat (bij een Citroën)? En wat is een ETG?

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U heeft een vraag over het soort automaat, en gebruikt de term semi-automaat en volautomaat.

De semi-automaat was vroeger een halfautomaat: slechts één van de twee handelingen (schakelen of koppelen) ging automatisch. De halfautomaat bestaat nu niet meer. Tegenwoordig is elke automaat volautomaat, dat wil zeggen dat schakelen en koppelen automatisch gaat. Bij vrijwel elke automaat kan desgewenst ook ook handmatig worden geschakeld.

De term semi-automaat wordt in de volksmond nog wel gebruikt voor de gerobotiseerde versnellingsbak. Technisch gezien een gewone versnellingsbak, maar schakeling en koppeling worden automatisch bediend. De ETG in de Citroën C3 en de Sensodrive in de C2 zijn voorbeelden van zo'n automaat. De reputatie van de ETG is niet geheel vlekkeloos, maar ik ga ervan uit dat nieuwere generaties deze kinderziektes niet meer vertonen.



***

Reactie van DaniëlleO:

Bedankt voor de uitgebreide reactie. Dit maakt het een stuk duidelijker! Nu nog op zoek naar een goede C3 occasion.