Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

coulance mbt kapotte turbo fiat 500

Vraag gesteld door MB2018 op 28 april 2018

Mijn Fiat 500 zou voor een grote beurt naar de Fiat garage gaan. De auto is daar ook in onderhoud en heb ik daar twee en een half jaar geleden gekocht met twee jaar garantie. De kilometerstand is 58.000 km. De dag voor de grote beurt is de turbo kapot gegaan. De auto staat nu bij de garage in afwachting van Fiat Nederland om te kijken of de reparatiekosten in aanmerking komen voor de coulanceregeling. Inclusief grote beurt komt het totaal bedrag van deze turbo reparatie op € 3.750,- !!
Bij een andere vraag op dit forum heb ik gelezen dat een gemiddelde turbo van een Fiat 500 150.000 km mee zou moeten gaan. Bovendien heb ik al eerder melding gemaakt van een fluitend, aanzuigend geluid. Dat zou de turbo zijn en daar hoefde ik me geen zorgen over te maken.
Kunt u mij adviseren hoe ik deze kosten kan verhalen?

Antwoord van Marika

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt 2,5 jaar geleden een Fiat 500 gekocht bij een Fiat garage met twee jaar garantie. De kilometerstand staat op 58.000. Een dag voor de grote beurt gaat de turbo kapot. De garagist wacht nu een reactie van Fiat Nederland af voor een coulanceregeling. De reparatiekosten zouden namelijk inclusief de grote beurt €3750,-zijn. U vraagt zich af hoe u deze kosten kunt verhalen.

Indien het coulanceverzoek wordt afgewezen is het advies om te achterhalen wat de oorzaak is voor het defect raken van de turbo middels een onafhankelijke expertise (DEKRA/CED). Mocht u over rechtsbijstand beschikken, dan worden deze kosten doorgaans vergoed.

Uit onderzoek moet blijken of de oorzaak bij de dealer ligt, dan wel of er sprake is van een eigen gebrek, of dat het gebrek het gevolg is van een andere oorzaak.

Wanprestatie
Mocht uit onderzoek blijken dat de dealer toerekenbaar tekort is geschoten in de nakoming van de overeenkomst, dan dient de dealer de kosten voor herstel te dragen (evt rekening houdend met nieuw voor oud/ gebruiksvergoeding).

Conformiteit art 7:17 BW
Mocht uit onderzoek blijken dat de turbo zelf gebrekkig is, dan kunt u zich beroepen op de wettelijke garantie (conformiteit).

De gemiddelde levensduur van een turbo bedraagt circa 150.000 km.

Op grond van art 7:21 lid 2 BW komen herstelkosten voor rekening van de verkoper. Het is daarom van essentieel belang dat u de verkoper in de gelegenheid stelt het gebrek te verhelpen.

Geschillencommissie
Mocht u er met de dealer er niet uitkomen, dan kunt u wellicht - met behulp van uw rechtsbijstand - het geschil ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Meer informatie over klachten na aankoop of klachten na reparatie/onderhoud vindt u op onze website.



***

Reactie van PvK1802:

hallo, heb ook een Fiat 500 van 3 jaar met een kapotte turbo.
Vanochtend langs garage geweest omdat er olie lekte, blijkt dus de turbo te zijn.
Kosten reparatie bij de garage (geen Fiat-garage) 1100 euro. Is wel even schrikken.
Km-stand is echter 39.365 dus bij lange na nog geen 150.000
Kan ik hiervoor ook de Fiat-dealer aansprakelijk voor stellen?
Of moet ik dan een keuring laten doen, heb nl al toestemming gegeven aan de garage om een nieuwe te bestellen.
met vriendelijke groet, Peter



***

Reactie van PvK1802:

even een aanvulling op mijn andere bericht.
Heb gebeld met mijn Fiat dealer waar ik de auto 3 jaar geleden gekocht heb, en hier kost de turbo 1250 ex inbouwen en 2000 inclusief inbouwen....
Het komt vaker voor en Fiat Nederland schijnt dan uit coulance 250 tot 500 euro terug te geven als compensatie.
Maar zelfs al zou ik maximaal 500 euro terug krijgen (soms pas na maanden wachten) dan nog ben ik 400 euro duurder uit dan bij de garage waar ik vanochtend was.
Erg teleurgesteld in Fiat, eens maar nooit meer een Fiat dus....