Binnen 3 maanden grote problemen

Vraag gesteld door Caithlin op 15 april 2017

Goedendag, Wij hebben na aankoop auto nu grote problemen. Deze waren dus al aanwezig bij de verkoop, dit is ons niet medegedeeld door de verkoper, en wij zijn geen automonteurs, De auto hebben wij (deze week) laten bekijken door 2 garages (waaronder een dealer van het merk) bij ons in de regio. Slik reparatiekosten zijn dusdanig hoog! Geen garantie, daar is niet over gesproken. Ook niet aangedacht achteraf stom, maar mooie woorden en mooi uiterlijk van de auto. Wij hadden wel wat gezien maar dat was te verwaarlozen. Het zou een goede auto zijn. Maar nu zijn binnen 3 eigenlijk 2 maanden de klachten, zo erg dat de kosten voor reparatie halverwege aanschafwaarde zit. En dat is toch voor ons heel veel geld! Nu is onze vraag hoe te handelen in deze? Wij weten dat er " wettelijke aansprakelijkheid" bestaat. Met vriendelijke groet, Caithlin

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt onlangs een auto aangeschaft. Na 2 maanden blijkt de auto gebreken te hebben. U hebt geen garantie afgesproken. U wilt weten hoe u nu verder moet handelen.

Ook zonder garantie mag u redelijke verwachtingen hebben van het product dat u koopt. Deze verwachtingen hangen wel af van onder meer kilometerstand, bouwjaar en onderhoud van de auto. Ook spelen de afspraken die bij de koop zijn gemaakt een rol. Hoe ouder de auto bijvoorbeeld is, des te minder u mag verwachten.

Als koper van een gebruikte auto moet u onderzoeken wat u koopt. Hebt u bijvoorbeeld een proefrit gemaakt of de auto laten nakijken? De garage moet op zijn beurt vertellen wat hij van de auto weet. Als de garage het gebrek kende (of had moeten kennen) maar niet aan u heeft verteld bij de koop, dan kunt u de garage daarop aanspreken. Omdat dit gebrek binnen 6 maanden na aanschaf plaatsvindt hebt u geen bewijslast.

Bijgaand een link naar informatie over klachten na aankoop van een auto.