garantie / wie is verantwoordelijk

Vraag gesteld door Armand op 12 september 2018

dag

(Onderstaande gaat over 2 reparaties, bij 2 verschillende garages. Ik noem ze even garage 1 en garage 2)

Eerder dit jaar zijn de remblokken achter van onze seat altea xl uit 2008 vervangen door garage 1. Nu bleek deze week dat de remklauw linksachter was blijven hangen waardoor remblok al weg was gesleten en tevens remschijf kapot was.

Omdat garage 1 wat verder van ons huis zit adviseerde garage 1 dit te laten repareren door een andere garage (garage 2). Garage 2 constateerde dat de remklauw rechtsachter ook al stug was en adviseerde beide remklauwen te vervangen (en ook de remschijven en remblokken uiteraard). Ze gaven aan geen garantie te kunnen geven op de remblokken als de remklauw niet vervangen zou worden.

Ik heb 2 vragen:
1) De vraag is of garage 1, bij vervanging van de remblokken, had moeten zien dat beide remklauwen matig werkten. Garage 2 geeft die indruk wel, want die constateerde namelijk direct ook dat de remklauw rechtsachter matig was. Garage 1 geeft echter aan dat je hiervoor de hele remklauwen uit elkaar zou moeten halen. En tevens geeft garage 1 aan dat een remklauw zo opeens vast kan komen te zitten door bv viezigheid.

2) Vraag 2 is of ik sowieso als onwetende klant gewoon niet garantie heb op dit soort dingen, de remblokken waren immers er net dit jaar pas opgezet. Of vinden jullie dat garage 1 mij tegemoet moet komen in de kosten? Het is eigenlijk toch heel gek als al het risico altijd bij de klant ligt in dit soort zaken?

Dank voor jullie hulp!

Antwoord van Leo

ANWB Expert

Na het vervangen van achterremblokken van uw Seat Altea XL uit 2008 is een remklauw vast gaan zitten.

Het komt voor dat bij het vervangen van de remblokken de remzuiger in de remklauw door een andere positie in de cilinder vast gaat zitten. Onder invloed van vocht en vuil kan er op de zuiger corrosie ontstaan die inwendig de boel als het ware op slot kan zetten. Remvloeistof trekt vocht aan en kan het remsysteem inwendig aantasten met corrosie als gevolg Vooral bij auto's die inmiddels wat ouder zijn. Het vervelende is dat dit juist voorkomt na het vervangen van de remblokken.

Het is wel belangrijk dat de remvloeistof volgens voorschrift van de fabrikant tijdig ververst wordt maar ook dat is geen garantie dat de remzuigers niet vast gaan zitten.

Wanneer je de nieuwe blokken monteert moet de remzuiger naar binnen gedrukt worden om voldoende ruimte vrij te maken voor een veel dikkere nieuwe remblok. De nieuwe stand van de zuiger neemt soms vuildeeltjes mee die in de oude stand op de zuiger/cilinderwand zijn ontstaan. Erg vervelend na een relatief simpele ingreep van nieuwe remblokken. Het is helaas wel een overmacht situatie waar de garage geen schuld aan heeft en eigenlijk rekening klant zijn. Soms begrijpt de garage (in dit geval garage 1) de teleurstelling van de klant en doet daarom weleens wat water bij de wijn ter compensatie.




***

Reactie van Armand:

Maar de vraag is of garage 1 in deze had moeten controleren/zien dat de remklauw stroef ging. De reden dat ik dat vraag is dat garage 2 dat wel constateerde bij de remklauw aan de andere kant bij het vervangen van de remblokken en schijven aan die kant (rechterachterzijde). Dit terwijl ze alleen wisten van de slechte remklauw aan de linkerachterzijde. Sterker nog: ze wilden geen garantie geven als ik besloot het aan te kijken met die remklauw.



***

Reactie van Leo Ruijgrok:

Garage 1 heeft niet kunnen zien dat de remzuiger stroef ging omdat dit mogelijk pas ontstaan is na het terugduwen van de remzuiger.