Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Ben ik verantwoordelijk voor de schade die tijdens een roetmeting, APK, ontstaat?

Vraag gesteld door Huy op 29 september 2016

Geachte Experts,
Mijn netjes onderhouden diesel loopt tijdens de roetmeting grote schade op (€1000,- laat de garage weten) Nu stelt de garage dat ik verantwoordelijk ben en deze kosten voor mijn rekening moet nemen?
Klopt dit? Zo neen, dan is er hoop. Zo ja, dan is de vraag waarom wordt ik verantwoordelijk gehouden wordt, terwijl ik niets van doen heb met de keuring op zich(ging het bijv. conform de voorschriften?) En, hoe bestaat het dat je aansprakelijk bent als het een auto betreft die conform de fabrieksvoorschriften wordt onderhouden?

Wat klopt hier niet en wat staat mij te doen?
Wilt U even met mij meedenken, want ik denk dat we hier iets aan moeten doen.
Wij? Jazeker, want mijn ervaring staat niet op zichzelf.

Graag Uw aandacht,

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Er is schade aan uw auto ontstaan tijdens de roetmeting.

De oorspronkelijke* roetmeting heeft in het verleden nog weleens -en niet onterecht- onder vuur gelegen. De testprocedure is in de loop der jaren wel gewijzigd om het risico op motorschade zo veel mogelijk te beperken. Mogelijk is deze schade (u schrijft niet wat er kapot is gegaan) inderdaad naar aanleiding van deze meting ontstaan. Er zal eerst moeten worden vastgesteld wat er kapot is gegaan, wat de exacte oorzaak is en of de roetmeting volgens de procedure is uitgevoerd. Het betreffend bedrijf is niet aansprakelijk stellen wanneer alles volgens de officiële https://www.google.nl/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=aanvullende%20permanente%20eisen" rel="nofollow">procedure (zie artikel 44) heeft plaatsgevonden.

*Dieselauto’s van voor 1-1-2006 (datum eerste toelating) moeten een roetmeting ondergaan bij de APK. Bij auto’s vanaf 1-1-2006 wordt bij de APK de EOBD (diagnosestekker) uitgelezen. Als deze geen emissie gerelateerde foutcodes bevat, hoeft bij de auto geen emissietest (bij diesel ook roetmeting) uitgevoerd te worden. Zijn er wel emissie gerelateerde foutcodes, dan wel een roetmeting.