Zie verdere toelichting

Vraag gesteld door M.E. Voerman op 24 augustus 2016

Geachte,

Ik heb mij georiënteerd op een goede gebruikte, voor mij nieuwe, auto.
Daarbij ben ik terechtgekomen bij een dealer in Steenbergen (Garagebedrijf Kar).
Door hen wordt een VW Tiguan aangeboden van november 2009 en een kilometerstand van 44000. De auto verkeert in alle opzichten in volstrekte nieuwstaat. De gehele onderhoudshistorie is kloppend. De auto is door he. Nieuw geleverd en daar ook altijd in onderhoud geweest. Ook de dealer wekt bij mij veel vertrouwen en alles voelt goed. De testrit met de auto is heel goed bevallen.
Bij nadere oriëntatie op internet kwam ik echter heel veel ellende tegen met bepaalde types Tiguan met dezelfde motor (1.4 tsi 110 KW 150 PK). Veel motoren die forse motorschade hadden opgelopen door verkeerde distributieketting. Ook problemen met de twinturbo's kwamen voor. Uiteindelijk is dit voor mij reden geweest om de dealer deze problemen voor te leggen. Hij heeft vervolgens contact opgenomen met VW (PON). Deze erkenden de problemen sinds 2012 en hadden een coulanceregeling in het leven geroepen. Bij nadere controle bleek overigens wel dat het blok in de door mij gewenste auto deze problemen niet zou kennen (op motornummer nagekeken door PON). Ondanks dit is door mij wel aangegeven dat ik dit risico niet wilde lopen en ik graag een goede auto wilde kopen waar ik nog tot in lengte van jaren zonder problemen in zou kunnen rijden.
De garage heeft vervolgens in overleg met VW besloten om toch de distributieketting te vervangen door het goede model. Dit wordt kosteloos gedaan wanneer ik de koop doorzet. Al met al een goed aanbod. Voor mijn oude auto, een BMW 323i van 1999 (in zeer nette en goede staat) krijg ik nog €2500 inruil. Al met al moet ik €15000 bijleggen om in het bezit te komen van de Tiguan.
Gaarne uw mening over deze voorgenomen aankoop. De Tiguan, kleur wit, is te zien op autoscout bij garage Kar in Steenbergen. Wij trekken er twee keer per jaar een caravan mee met een max totaalgewicht van 1600 kg. Gaan er niet mee naar het buitenland maar brengen en halen hem slechts naar de voorseizoenplaats in Nederland. Gaarne uw advies ook gelet op de turbo in deze auto. As zaterdag zullen wij moeten beslissen over de aankoop. Redt u dit nog binnen deze tijd??
Alvast dank voor uw spoedige reactie!

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U overweegt een VW Tiguan aan te schaffen met een 1.4 TSI motor.

Het betreffende bouwjaar valt wel in de risicovolle jaren maar het feit dat men ondanks het motornummer preventief tóch de ketting gaat vervangen is wat mij betreft een zeer positief verhaal. De ketting problemen lijken overigens onderhand wel te zijn opgelost. Kennelijk hebben de modificaties de problemen duurzaam weten te verhelpen want er komen eigenlijk geen verontrustende verhalen meer binnen. Verder lijkt het een prima koop en heeft u er een goede trekauto aan, zeker vanwege de extra duw in de rug dankzij de turbo. Bij normaal gebruik en onderhoud hoeft u daar ook geen problemen van te verwachten.

U kunt altijd nog de ANWB Koerslijst raadplegen om te verifiëren of de vraagprijs redelijk is én of de hoge inruilwaarde van de BMW geen sigaar uit eigen doos is. Maar u heeft het zekere voor het onzekere er uit weten te slepen met het vernieuwen van de ketting kan ik niet anders bedenken dan dat u vele jaren plezier gaat beleven aan deze Tiguan.