slijtage Winterbanden Continental TS 850 195/65R15 91T

Vraag gesteld door Pauluz_first op 22 september 2015

In 2013 heb ik op basis van de ANWB winterbanden test vier nieuwe Continental TS 850 195/65R15 91T aangeschaft. Voor een Skoda Octavia uit 2010. Na twee winterseizoenen, zijnde zo'n 330 dagen en 15.000 km hebben twee van de vier een profieldiepte van 3,8 a 4 mm. en zijn daarmee al aan vervanging toe.

Ik vind dat wat snel, of zie ik dat verkeerd?

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Een effectieve levensduur (van nieuw naar 4 millimeter profiel) van 15.000 is kort voor een winterband, en zeker voor een Continental TS850, die in onze test goed tot zeer goed scoort op het gebied van slijtvastheid. Met zo'n band ligt een levensduur tot ca. 45.000 km eerder in de lijn der verwachting.

Een verklaring voor de korte levensduur van uw banden heb ik niet. Wel zijn er zaken van invloed en die de snelle slijtage kunnen verklaren, zoals de bandenspanning, weersomstandigheden, wegdek, rijstijl en uitlijning. Waren de banden recht afgesleten of is daar een afwijking in gevonden? Hoe staat het met de achterbanden? Het verdient aanbeveling om bij elke winterbandenwissel de banden tussen voor- en achteras te wisselen, zodat de vier banden over de jaren gelijkmatig slijten.



***

Reactie van Pauluz_first:

Beste Erik Jan / ANWB
De bandenspanning staat ingesteld op 2,5 bar dat lijkt me niet te laag. Skoda geeft aan min 2,1 tot 3,3 bar.

Qua weersomstandigheden zou volgens de monteur zou de extra slijtage kunnen worden veroorzaakt door de twee warme winters die we gehad hebben.
En mogelijk de langere tijd, toen het al warmer werd er mee door gerede te hebben, de meeste afslijting vond plaats in het afgelopen winter seizoen. Ik heb met de banden 7.300 km gereden van 17-11-2014 t/m 02-05-2015, de profieldiepte is hierbij afgenomen van 7 naar 3,8/4 en van 8 naar 5,8 voor het andere paar.

Het wegdek zijn gewoon Hollandse straten geweest, mijn rijstijl is redelijk rustig.
Mijn auto rijd rechtdoor als ik het stuur even los laat ook bij het remmen, dus qua uitlijning lijkt het mij goed te zitten.
Of de banden recht afgesleten zijn, zal ik bij de monteur navragen.

Ik ben benieuwd naar u reactie en of u nog andere suggesties over de mogelijke oorzaak heeft. Ik zal in ieder geval een bandenspanningsmeter kopen om deze frequenter in de gaten te kunnen houden.



***

Reactie van Pauluz_first:

Ik zal in ieder geval een bandenspanningsmeter kopen om frequenter deze te kunnen checken.



***

Reactie van Erik Jan de Jong:

Dank voor uw reactie. Uw ervaring klopt met het gegeven dat banden niet lineair slijten. Daar bedoel ik mee dat een nieuwe band in het begin langzamer slijt dan wanneer de band al wat verder opgebruikt is.
Winterbanden hebben een zachtere compound (rubbersamenstelling). Ze slijten sneller als het warmer wordt. Nu hebben we twee zachte winters gehad, maar met die omstandigheden is voor een deel al rekening gehouden bij de inschatting van de levensduur. De invloed daarvan is dus niet zó groot, dat een zachte winter de levensduur met tweederde verkort. Echt snel slijten doen winterbanden pas bij hogere, zomerse temperaturen. Als blijkt dat de banden gelijkmatig (over het hele loopvlak gemeten) gesleten zijn, dan blijven de banden zelf nog over als 'verdachte'. Hoe zit het met uw zomerbanden? Komt u daarmee wel aan een redelijke levensduur, uitgaande van oprijden tot 2 à 2,5 mm?