Is een €529 euro BPM voor een 2ehands auto een slecht teken?

Vraag gesteld door marcel82 op 12 oktober 2016

Ik kan een vw golf variant kopen uit nov 2014 voor 21.000 euro. Bij een check bij rwd kwam ik er achter dat er maar € 539 euro bpm is betaald tijdens de import van deze auto in mei 2015. Dit is 15% bpm van wat normaal bij een nederlandse nieuwe vw golf variant wordt betaald.

Het lijkt dus of er al 85% afgeschreven was op de auto voordat deze werd ingevoerd. Toen was de auto net een half jaar oud met minder dan 20000 km op de teller. Is dit een teken dat het om een schadeauto gaat of is dit goed te verklaren/verantwoorden? De verkoper kan hier verder geen duidelijkheid over geven en geeft aan dat ik er van uit kan gaan dat alles goed is. Via online tool autoverleden.nl heb ik verder geen schade verleden kunnen vinden in Nederland of Duitsland.

Wat zijn de nadelen van het hebben van een import auto? Als ik de auto weer doorverkoop is de inruilwaarde dan ook veel lager?

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U vraagt of een extreem laag BPM bedrag bij invoer een slecht teken is.

Het enig wat ik kan bedenken is dat de auto op moment van invoer nog ongeveer 15% van de nieuwwaarde vertegenwoordigde. Dit is en blijft dus een auto met een verhaal. Dat de verkoper hier geen duidelijkheid over kan of wil geven maakt het verhaal niet beter.

Als u ondanks deze bedenkelijke BPM toch met deze auto verder wilt zou ik hem minimaal door een onafhankelijke instelling laten keuren voordat u iets betaalt of tekent.

Als de auto goed door de keuring komt en de verkoper is aangesloten bij de BOVAG zou u aankoop kunnen overwegen.

Dit blijft echter altijd een auto met een verhaal waardoor de waarde lager zal zijn dan een Nederlandse auto waarvan het verleden duidelijk is, immers deze auto heeft een verleden waar nogal wat vraagtekens bij gezet kunnen worden.