Hoe kan de cruisecontrol aan blijven staan terwijl je de rem intrapt, waarbij de auto niet reageert op de rem en door blijft rijden?

Vraag gesteld door C. van de Beek op 13 januari 2016

Afgelopen zaterdag zijn we uit de bocht gevlogen aan het eind van de snelweg, toen de rem niet reageerde. Na onderzoek bleek er niets aan de hand met de rem en ook niet met de cruisecontrol. De cruisecontrol bleek nog wel aan te staan.
De schade aan de auto is gerepareerd, maar durven we nog in de auto te stappen nu we niet weten wat de oorzaak was van het falen van de rem/cruisecontrol.
Hoe kan het dat de cruisecontrol nog aan stond? Waarom ging hij niet uit toen het rempedaal werd ingetrapt? Waarom reageerde de rem niet?
Ik hoop dat iemand ons kan vertellen wat er aan de hand kan zijn geweest en of er meer ervaringen zijn met dit probleem. We reden in een Opel Zafira.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U meldt een incident ontstaan door een op dat moment niet functionerend remsysteem en een niet uitgeschakelde cruisecontrol.

U omschrijft een merkwaardige situatie die eigenlijk niet te verklaren valt. Wanneer het remsysteem op dat moment niet zou werken, zou de cruisecontrol door het bedienen van het pedaal zich laten uitschakelen. Uiteindelijk zit deze aangesloten op de remlichtschakelaar. Stel dat dit niet goed zou werken en de cruisecontrol er niet af zou gaan, moet je met het remsysteem wel de vaart eruit kunnen krijgen. De enige theorie zou dan moeten zijn dat het pedaal volledig vast stond dat zowel de rem als de remlichtschakelaar niet in werking kon treden. Alsof het pedaal dus nog geen millimeter ingetrapt kon worden.

Er is dus géén logische verklaring voor datgene wat u is overkomen. Misschien dat iemand een soortgelijke ervaring heeft gehad en dat hopelijk wil delen.