BMW / grote beurt (autocomputer en Connected drive)

Vraag gesteld door Michie op 21 augustus 2018

Ik heb mijn auto bij Kwitfit een grote beurt laten geven. Daarbij heb ik van te voren gevraagd of zij ook konden zorgen dat de boordcomputer en gegevens bij BMW bijgewerkt konden worden. Reden is dat ik wil dat het digitale dossier van mijn auto klopt (tot nu toe klopte dat 100% en waren alle beurten etc. terug te zien in de boordcomputer en was alles netjes bij BMW geregistreerd.) Kwikfit heeft me die garantie gegeven. Nadien bleek echter dat de computer niet was bijgewerkt. Ik ben terug gegaan en ze hebben e.e.a. gedaan. Nadien was er nog niks bijgewerkt; dat zou enkele dagen duren. Echter dat was ook niet het geval. Ondertussen was het probleem nog erger gemaakt want nu staat er bij mijn voor remschijven dat ik er nog 40.000 km mee kan rijden. Dat klopt niet; voordat ik naar Kwitfit ging waren dat er maar 8.000 (en er is niks vervangen). Kwikfit heeft na mijn klacht aangegeven dat ik het elders kon laten oplossen tegen hun kosten. Ik heb echter contact gehad met een BMW specialist (Automaan). Die geven aan dat ze dat niet aan willen passen omdat alleen degene die het onderhoud heft uitgevoerd dat mag doen. Ze zeggen ook dat Kwitfit dit waarschijnlijk helemaal niet kan omdat ze geen BMW service nummer hebben. Anders zouden zij nl verantwoordelijk worden. Het probleem met de verkeerde info (remschijven) kan volgens hen niet hersteld worden. Ik heb opnieuw contact met Kwiktfit gehad. Die zeggen nu dat ze het alsnog in orde gaan maken. Ik heb gevraagd of ze een BMW service nummer hadden; daar hadden ze nog nooit van gehoord. Mijn vraag: wat is jullie advise? Ik heb geen vertrouwen in Kwitfit en ben bang dat ze het nog erger maken. Kan ik ze aansprakelijk stellen? Is er een andere oplossing denkbaar waarbij ik WEL met een specialist te maken krijg?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft uw BMW voor onderhoud naar KwikFit gebracht met de belofte vooraf dat men toegang heeft tot het digitale onderhoudsdossier.

Ik denk eerlijk gezegd dat een universeel bedrijf dat niet kan waarmaken en dat dit alleen is voortbestemd aan door BMW erkende onderhoudsbedrijven. Een dealer of specialist die dit met terugwerkende kracht alsnog gaat doen, na een bezoek aan KwikFit, zie ik niet gauw gebeuren. Ik vind daarom dat u zowel bij het betreffende filiaal als het hoofdkantoor van KwikFit voet bij stuk moet houden. Dan nóg wordt het denk ik een lastige ondernemening de KwikFit beurt door een dealer in het dossier te laten opnemen. Misschien is dan de enige optie de beurt alsnog door een BMW erkende specialist te laten uitvoeren, mét een up to date onderhoudsdossier en de rekening voor KwikFit. Belofte maakt schuld.



***

Reactie van Michie:

Bedankt voor uw reactie. Ik zie dat de door mij getypte informatie misschien niet helemaal correct was. Kwitfit geeft me de verzekering gegeven dat ze computer van de auto konden bijwerken. We hebben het niet specifiek gehad over het digitale onderhoudsdossier. Ik ging er een beetje van uit dat dat (ook) bedoelden. De mevrouw aan de lijn bij Kwitfit zei dat ze apparatuur hebben waarmee ze voor vrijwel elk merk auto de auto kunnen uitlezen en de auto kunnen bijwerken. Zou het kunnen dat ze dus wel de autocomputer kunnen bijwerken (alleen niet het digitale dossier)? En wanneer dat zo is, is dat dan erg?



***

Reactie van Jos van der Drift:

Waar KwikFit op doelt is bepaalde uitleesapparatuur maar niet de toegang tot het onderhoudsdossier. Dat is het onderscheid tussen universeel onderhoud en bij dealer/specialist. Net als originele en universele onderdelen.

Wat dat betreft hangt de dealer méér BMW exclusiviteit aan het onderhoud maar met een duidelijk ander prijskaartje. Het digitale dossier is daar een goed voorbeeld van maar bijvoorbeeld ook merk gespecialiseerde monteurs. Maar wanneer u zelf een dossier bijhoudt van onderhoudsfacturen en gedane werkzaamheden heeft u feitelijk een prima inzichtelijke onderhoudshistorie. Dat werkt ook!



***

Reactie van Michie:

Wederom dank. Maar kan ik er dan wel van uitgaan dat ze de computer van de auto kunnen bijwerken? Dat hebben ze nl toegezegd.
En daarnaast nog 1 vraag. Aangezien er nu verkeerde info staat over de remblokken (volgens computer kan ik nu nog 40.000 km rijden; eerst stond dat ik nog 8.000 km kon rijden terwijl er niks vervangen is) wil ik van Kwikfit eisen dat ze er dan maar nieuwe remblokken opzetten. Dan klopt het nl weer met de 40.000 km. Dat lijkt mij een redelijk voorstel.



***

Reactie van Jos van der Drift:

Ik denk eerlijk gezegd dat wanneer de remmen nog 8000 km voor de boeg hebben dat deze per defintie vervangen hadden moeten worden. Uiteindelijk is de inzet dat u veilig en betrouwbaar weer de volgende beurt moet kunnen halen en dan is 8000 km wel snel voorbij en ben je genoodzaakt tussentijds terug te komen. Ik vraag me dus af of die prognose van 8000 km wel betrouwbaar was. Ik hecht meer aan een visuele controle dat wat de elektronica aangeeft. Maar KwikFit zou wel moeten kunnen motiveren waarom remmen niet vervangen zijn. Ik vermoed wel dat men in de software heeft aangegeven is dat er onderhoud heeft plaatsgevonden en dat wat dat betreft de teller weer op ''0'' staat en dat de elektronica er vanuit is gegaan dat er inmiddels wel een nieuwe remblokken zijn gemonteerd. Ik denk dat de belangrijkste vraag op dit moment is wat nu de werkelijke conditie is van de remmen.