Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Wij hebben een Nissan Qashqai 1.6 dig turbo uit 2015 gekocht bij een Nissan dealer.

Vraag gesteld door auto15 op 15 februari 2017

Toen wij de auto ophaalden, begon na een paar kilometer het lampje "systeemfout" start/stop te branden. Wij terug naar de garage waar een sensor in de uitlaat vervangen werd. Vier maanden later begon het lampje weer te branden.
Naar nissan dealer in de regio gegaan, die heeft hem gereset en kon verder niets vinden, er stonden wel veel systeemfouten in de computer, die heeft hij gereset. Na 14 dagen opnieuw een foutmelding start/stop systeem plus het lampje "motormanagement" begon te branden.
Weer naar de regionale dealer gegaan die aangeeft dat de storing vele oorzaken kan hebben, de 2 sensoren zien elkaar nl niet er is geen spanning tussen.

Het kan een draadbreuk of iets met de computer zijn. De regionale dealer heeft de auto niet geleverd dus verwijst naar de dealer die de auto geleverd heeft omdat er teveel tijd in gaat zitten en zij dat niet door Nissan vergoedt krijgen. Volgende week gaan wij dus weer naar de dealer van aankoop.

Onze vraag is de volgende: bent u bekend met deze problemen bij Nissan? Wij raken het vertrouwen in deze wagen kwijt en vragen ons af of deze Nissan een goede keuze is geweest of dat wij kwalitatief gezien beter hadden kunnen kiezen voor een Kia Sportage.
Onze auto is van oktober 2015, er staat nu 21.200 km op de teller.

Wij gaan 's zomers met de caravan ( 1350 kg beladen) naar Zuid-Frankrijk, dus wat is voor ons verstandig?

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U heeft motormanagement problemen met uw Nissan 1.6 DIGT motor en vraagt of deze problemen ons bekend voorkomen.

Foutcodes
De door u omschreven problemen zijn geen bekende problemen van deze auto.Ik lees dat er als er foutcodes opgeslagen zijn deze worden gewist. Foutcodes wissen heeft uitsluitend zin als de opgeslagen fout verholpen is. Er zal dus goed diagnose gesteld moeten worden en de optredende fout zal verholpen moeten worden. Als uw dealer er niet uit komt kan er mogelijk hulp van Nissan ingeroepen worden.

Verstandige keus
Verder vraagt u of deze auto een verstandige keus is, ook om een caravan van 1.350 kg te trekken. De 1.6 DIGT Qashqai is met zijn 240 Nm en 120 KW een prima keus.

 


***

 

 

 

Reactie van auto15:
Dank voor uw duidelijke antwoord, we wachten volgende week af.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Nissan xtrail:
Wij kochten maart 2017 een nieuwe xtrail met een Digt 163 motor.
In jan 2018 kregen wij op de terugweg ook motor management problemen. Nissan heeft de wagen keurig op een trailer afgevoerd naar nederland en ons een auto voor de terugreis ter beschikking gesteld. 4 weken later was het probleem niet opgelost ook niet door nissan nederland en reden wij nog steeds in de vervangende auto. Nu hebben wij besloten niet langer te wachten en hebben de auto ingeruild voor het 2018 model. Nu maar hopen dat we met deze nieuwe auto niet dezelfde problemen gaan krijgen.
 


***

 

 

 

Reactie van Arnold7: 
De melding Systeemfout Start/stop kwam onregelmatig naar boven over periode van ongeveer 1 week. Nadat de accu het begeven had en vervangen was ook de melding verdwenen. Het kan dus zijn dat een slechte accu de melding veroorzaakt.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Limamali:
Wij hebben pas een gloednieuwe Nissan x trail gekocht. Na 7000 km op de klok brandt het lampje storing in uitlaatsysteem. Volgens de garage is er een fabrieksfout m.b.t. een sonde bij de katalysator. Die zou vervangen moeten worden. Is deze fout bij u bekend?