Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Betreft: inbouwmogelijkheden LPG tank in nieuwe personenauto

Vraag gesteld door M.H. van Maaren op 16 november 2015

Ik rijd al ruim 40 jaar op LPG. Ik heb steeds een nieuwe benzine auto gekocht en vervolgens een lpg tank in laten bouwen. Met die auto reed ik dan ca. 250.000 km.
Ik rijd nu gemiddeld ca. 25.000 km per jaar. Ik sta nu op het punt een nieuwe auto te kopen. Ik krijg echter alom te horen dat gelet op de motoren van nieuwe personenauto's er geen mogelijkheid meer is om op LPG te rijden. Mijn voorkeur gaat uit naar: Peugeot 308 SW Active 1.2 PureTech 110.
Mijn vragen zijn daarom: wat klopt er niet of wel van hetgeen hiervoor staat en is er een rekenmodel om het omslagpunt (aantal kilometers per jaar benzine, diesel, lpg) te berekenen?

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Wat u gehoord heeft over LPG inbouw bij moderne motoren klopt. Ik heb navraag gedaan bij de importeur van Peugeot, en die zeggen het volgende:

"Peugeot Automobiles heeft de huidige modellen die op de markt verschijnen niet gehomologeerd voor het gebruik met een LPG installatie. Dat betekent dat wanneer een klant toch een LPG installatie laat installeren en dit levert op een bepaald ogenblik problemen met de motor op dan zal dit door de fabrikant niet onder garantie kunnen worden gerepareerd.
Peugeot Automobiles adviseert dus om geen LPG installaties te gebruiken voor de huidige modellen."

LPG zou in uw geval echter wel lucratief zijn, want ik kom bij 25.000 km per jaar en tien jaar gebruiksduur op een besparing van zo'n 400 euro per jaar. Daar zijn alle meerkosten (o.a. afschrijving, belasting, onderhoud) en voordelen in brandstofkosten meegenomen. Grote reparaties heb ik niet mee gecalculeerd. Peugeot wijst op het risico, gaat er aan de motor iets stuk dat te herleiden aan LPG, dan is dat niet te claimen op fabrieksgarantie.