schokken bij ATM tussen 1000-1500 toeren bij terugloop snelheid van 70 naar 60 km

Vraag gesteld door jco op 06 september 2018

Subaru Forester XT ca 9 jr oud km stand ca 146000 km.
In maart van dit jaar is mijn ATM geheel gereviseerd en vernieuwd omdat hij niet meer functioneerde. Na ca 2 maanden kreeg ik bovengenoemde klachten en gaf mijn dashboard twee oranje lampjes en werkte ook mijn cruise-control niet meer. Begin mei heeft de auto een kleine onderhoudsbeurt gehad en heeft de garage bovengenoemde klachten onderzocht, echter zonder resultaat. Daarna is de auto nog 4 naar de garage geweest, is tussentijds nog een nokkenascensor vervangen, maar de storing kwam steeds terug. Vanwege garantie ben ik ook naar Autrans in Lunteren terug geweest voor controle of de gereviseerde/vernieuwde ATM goed functioneerde. Zij hebben samen met mij ca 20 km gereden met stoten zoals boven genoemd en de computerwerking van de auto gecontroleerd. Volgens hen werkte de ATM naar behoren en werd de storing veroorzaakt door een verkeerde verbranding in Cilinder 1 en 3. Dat was de storingsmelding. Met deze wetenschap terug naar de Subaru garage die hebben de auto 2 dagen onderzocht om alles uit te sluiten, hebben een verhoogde controlepunt aangebracht en volgens hen was de auto weer in orde en reed zonder problemen.
De foutmelding veschijnt niet meer maar het schokken zoals eerder genoemd bij teruglopende snelheid en toerental doet de auto nog steeds. De garage weet ook niet meer wat te doen, kan eventueel de kleppenstelling nog controleren (ca 2 uur en eventuele reparatie ca 4 uur) echter vanwege de al gemaakte hogen kosten zie ik daar vanaf.
Mijn vraag is of jullie nog een idee hebben wat het zou kunnen zijn????

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt naar de oorzaak van de genoemde klacht aan uw Subaru Forester.

Ik kom geen eenduidige oorzaak tegen. Inhouden onder de omschreven omstandigheden kan wat mij betreft verschillende oorzaken hebben. Uiteraard is onjuiste klepspeling er één van maar een vervuild gasklephuis kan ook soortgelijke verschijnselen opleveren. Vervuilde injectoren hoor ik ook weleens bij de Forester als oorzaak van inhouden. Maar iets simpels als slechte bougiekabels kan bij een dergelijk best kritisch toerental ook voor inhouden zorgen.

Het verschijnsel kent vele theoretische oorzaken en is het inderdaad wel 'n beetje de bekende spelt in een hooiberg. Het lijkt niet iets waar u mee stil komt te staan, gezien ook het storingslampje dat niet meer oplicht. Misschien kunt u beginnen met kleine investeringen zoals een brandstofsysteemreiniger in de tank toevoegen en bijvoorbeeld een wat schonere premium brandstof te tanken. Misschien dat dát weer nieuwe inzichten biedt.



***

Reactie van jco:

Bedankt voor je snelle reactie.
Hoe kom ik aan een brandstofsysteemreiniger en van welk merk kan ik die het beste nemen.
Je geeft ook aan een wat schonere premium brandstof te tanken. Volgens de instructie mag ik voor mijn Subaru 2,5 ltr turbo alleen super 95 ongelood tanken. Kun je aangeven wat dan het alternatief is. E10 of iets anders.
Bedankt en groet Hans Olsthoorn



***

Reactie van Jos van der Drift:

Een brandstofreiniger kunt u kopen bij een automaterialen winkel. Meestal kom je merken tegen als Forté, Bardahl of Wynn's met aanduidingen zoals Fuel System Cleaner of Injector Cleaner. Let wel op dat het voor een benzine auto moet zijn en lees de gebruiksvoorschriften.

Met een premium brandstof bedoel ik bijvoorbeeld Shel V-Power, BP Ultimate of Esso Synergy. V-Power heeft tegenwoordig 98 octaan maar dat is niet bezwaarlijk voor uw auto. Deze duurdere kwaliteit is dus wel wat prijziger maar is in dit geval meer een experiment. U hoeft dat niet per se atijd te gaan tanken.