hoge reparatiekosten net na verloop van garantie

Vraag gesteld door rene hoen op 21 juni 2017

ik heb begin februari een vw tiguan gekocht bij Wensink Deventer.
De auto kostte 12.750 euro.
Ik heb 10.000 betaald en mijn andere auto ingeruild voor de resterende 2750 euro.
2 weken terug begon de koppeling te haperen met als gevolg dat ik 10 minuten later helemaal niet meer kon schakelen.
Wensink gebeld wat er aan de hand kan zijn.
De stabilisatie van het dubbele vliegwiel blijkt zo erg uit balans waardoor er iets kapot is.
Reparatiekosten 1500 euro.
Ik vind dit echter niet normaal aangezien ik nog geen 3000 km met deze auto gereden heb.
Wat kan ik doen?
De reparatie heb ik nu in werking gezet.

Antwoord van Marika

ANWB Expert

Ik heb net opgezocht dat zon dubbel vliegwiel na 150000km zijn beste tijd wel heeft gehad dus dient dan vervangen te worden.
Dit moet Wensink dan toch ook weten of vermelden omdat ze mij de auto met een km stand van 141000 heeft verkocht???



***

Reactie van Marika Oliviera:

U hebt een auto gekocht. Enkele maanden daarna is de koppeling, net buiten de garantieperiode, kapot gegaan. Het dubbele vliegwiel bleek dusdanig uit balans te zijn waardoor het defect is ontstaan. U vraagt zich af wat u kunt doen.

Op basis van de wet mag u, ook nadat de garantie is verlopen redelijke verwachtingen hebben van de auto. Dit wordt het non-conformiteitsbeginsel genoemd. U mag in ieder geval verwachten dat de auto enige tijd voor normaal gebruik geschikt is. Deze verwachtingen worden wel mede bepaald door de leeftijd van de auto, onderhoud, gebruik en kilometerstand. De verkoper is verantwoordelijk voor het product dat hij levert. Wanneer een gebrek zich voordoet binnen de eerste 6 maanden na levering, dan mag worden aangenomen dat het gebrek al aanwezig was bij de koop en dient de verkoper het tegendeel te bewijzen.

Omdat de verkoper verantwoordelijk is voor het product dat hij heeft geleverd, is het van belang dat u de verkoper in de eerste plaats de gelegenheid geeft tot herstel. Pas als de verkoper in gebreke is gesteld en niet wil of kan repareren dan is herstel door een derde mogelijk. U kunt daarna de kosten op de verkoper verhalen.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.