Hoeveel mm profieldiepte hebben nieuwe banden?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 03 januari 2020

Twee weken terug mijn hagelnieuwe auto bij de dealer opgehaald. Af-fabriek was deze voorzien van Michelin Energy Saver (zomer) banden 205/55R16. Ik heb echter Dunlop winterbanden laten monteren en het setje zomerbanden mee naar huis genomen. Na thuiskomst (55 km op de teller) bleken bij meting de Michelin zomerbanden slechts 6,5 mm profieldiepte te hebben (alle 4), terwijl de Dunlop winterbanden een keurige 9 mm lieten zien.

Daarop aan de verkoper gevraagd of er misschien een vergissing in het spel was en ze mij mogelijk het verkeerde setje zomerbanden hadden meegegeven. Met een zomerband teruggegaan waar de chef werkplaats de profieldiepte bevestigde en meldde dat dit geen nieuw setje kon zijn omdat die normaal ca. 8 mm hebben. Daarna met de verkoper en de chef-werkplaats in de showroom gekeken bij eenzelfde auto met dezelfde Michelin zomerbanden; resultaat: ook 6,5 mm. Als 8 mm normaal is en vervanging bij 2 mm plaatsvindt hebben deze banden dus al 25% profieldiepte verbruikt.

Ben ik, de dealer en de autofabrikant door Michelin bedrogen of is dit normaal?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over de profieldiepte van een nieuwe band.

ANWB bandentest
Tijdens de ANWB bandentest wordt van nieuwe banden ook de profieldiepte gemeten. Gemiddeld varieert dat van rond de 6,7 mm-8 mm Uiteraard is het verschil óók merk, type en bandenmaat afhankelijk. Wat dat betreft vind ik de gemeten profieldiepte niet verontrustend laag maar begrijp ik uw argwaan.

EnergySaver
De EnergySaver is een band met een lage afrolweerstand waar de naam ook naar verwijst. Er moet immers een brandstof reductie gehaald worden en dat bereik je eerder met wat minder profiel. Dat lijkt dan verkeerde zuinigheidheid wanneer je vervolgens eerder aan vervanging toe bent.

Minder rolweerstand
Toch is dat niet zo. Deze band is er op gericht tot 1.6 mm veilig op te kunnen rijden en is de levensduur weldegelijk wat u in vergelijking met andere banden mag verwachten. Dit wat magere profiel zit als het ware in dit product opgesloten om aan de verwachting te voldoen minder rolweerstand te genereren. Het is niet zo dat de levensduur vervolgens een kostbare concessie is die u moet doen.

 

Reacties

 

ANWB Lid

Auteur - 9 januari 2023

Ik als bandenboer krijg steeds meer vragen over de profieldiepte van nieuwe zomerbanden. Iemand die Google raadpleegt komt al snel bij het volgende artikel van de ANWB terecht: https://www.anwb.nl/experts/auto/75/hoeveel-mm-profieldiepte-hebben-nieuwe-banden

Mijn ervaring is echter anders, ik meet steeds vaker nog geen/krap 6mm op nieuwe zomerbanden, dit vooral bij de A-merken. Ik meet zojuist een nieuwe Bridgestone op met 5.7mm profiel op mijn ge-eikte (APK) profielmeter. Vorige week heeft dit mij zelfs een boze klant opgeleverd die zich belazert voelde, inclusief bovenstaande link van de ANWB in de email.

Mijn vriendelijke verzoek is om jullie nog eens te verdiepen in de profieldiepte van nieuwe banden anno 2023 en jullie artikel te herzien, of een nieuw artikel te schrijven.

Vriendelijk bedankt!

Menno

ANWB Expert - 13 januari 2023

Zomerbanden worden inderdaad tegenwoordig met minder profieldiepte gemaakt. Dit is belangrijk omdat de slijtagedeeltjes van banden een bron van plastic vervuiling zijn. Op onze site, rondom de bandentest, leest u daar meer over. Veel bandeigenschappen zijn beter met minder profiel (de band is zuiniger, de grip op droog wegdek is beter, de band is stiller etc). Alleen als er veel water op de weg ligt is veel profieldiepte een duidelijk voordeel. Dus de trend die u ervaart onderkennen wij.

Illustratief is de Continental EcoContact 6 die wij in 2022 in onze zomerbandentest ANWB Zomerbandentest 2022 - ANWB
hebben opgenomen. Bij de nieuwe band hebben wij voor aanvang van de test de volgende profieldieptes gemeten (per groef over het loopvlak van links naar rechts);
G1 binnenzijde schouder; 5,0 mm
Groef 2; 5,8 mm
Groef 3; 5,9 mm
Groef 4; 5,8 mm
Groef 5, buitenzijde schouder; 5,0 mm

Feitelijk kunt u stellen dat deze band, in deze maat, 5,8 mm profiel heeft midden op het loopvlak en 5,0 mm aan de buitenzijde.
In onze test hebben we vastgesteld dat deze Continental Ecocontact 6 heel slijtvast is. Ondanks de minste profieldiepte nieuw kon/kan er met deze band veel kilometers gemaakt worden. In onze test heeft deze band dan ook een "++" (zeer goede) beoordeling op slijtvastheid gekregen. In de praktijk komt het verder vaker voor dat juist de eerste laag (compound) van een band wat sneller slijt en dat de afname van profieldiepte daarna minder wordt. Maar dat u bij nieuwe banden een afname van profieldiepte constateert kunnen we inderdaad beamen.