Foutmelding koelvloeistof Audi A4 en reactie dealer

Vraag gesteld door Coronet op 01 mei 2018

Mijn Audi A4, bouwjaar 2015 met 1.8 liter TFSI motor, gaf in Duitsland een foutmelding dat mijn koelvloeistof te laag zou zijn, ondanks dat het niveau ruim boven de helft van de benodigde vloeistof stond. Een Audi dealer in Duitsland heeft e.e.a. gecontroleerd en oordeelde dat de niveau sensor kapot was en gaf aan dat ik er rustig mee door kon rijden en in Nederland door de dealer moest laten repareren. Mijn dealer in Nederland kwam echter met de mededeling dat er meer aan de hand zou zijn en kwam met een begrote rekening van 900 euro!!! Zij wilden wel kijken of er kans is op enige coulance.
Intussen blijkt er een terugroepactie voor o.a. de Audi A4 met de bouwjaren 2012 t/m 2015 te zijn i.v.m. vuil in het koelsysteem. Dit zou volgens het AD te gaan om 2.0 liter TFSI motoren. Bij mijn weten zijn de motoren van de betreffende bouwjaren 2012 t/m 2015 gelijk.

Mijn vragen zijn:
Laat de dealer mij betalen voor de terugroepactie?
Geldt de terugroepactie ook de 1.8 TFSI motoren?
Zijn de 900 euro niet absurd hoge reparatie kosten voor het probleem?

Van belang is nog dat nadat de dealer de auto een dag tot zijn beschikking had om het probleem te onderzoeken de foutmelding niet meer terug is geweest. De dealer wil de auto nog wel terug voor de "reparatie".

Graag hoor ik ook de mening van de expert.

Alvast mijn dank.

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U had een foutmelding koelvloeistof in Duitsland . Dit bleek de niveausensor waarvan de Audi dealer in Duitsland aangaf dat u hiermee naar huis kon rijden.

U geeft aan dat de dealer in Nederland aangeeft dat er meer aan de hand is maar u geeft niet aan wat er aan de hand is en wat er gerepareerd wordt voor € 900,-.

U schrijft over een terugroepactie maar in het terugroepregister kan ik niets vinden. Zolang ik niet weet over welke terugroepactie het gaat kan ik ook niet beoordelen of de dealer u laat betalen voor de terugroepactie, of het ook geldt voor de 1.8 TFSI en of het bedrag hoog is.

Als u wat meer informatie heeft wil ik hier graag nog naar kijken.






***

Reactie van Coronet:

Helaas heeft de dealer dat ook niet aangegeven. Althans niet in detail, er diende in de motor zelf het nodige te gebeuren en daarvoor moeten er onderdelen uit Duitsland komen. Daardoor heb ik pas op 15 mei een afspraak bij de dealer. Mijn wijsheid over de terugroepactie komt van de site ad.nl/auto. Dit is de auto rubriek van het Algemeen Dagblad. Hier wordt op de terugroepactie ingegaan. De terugroepactie is wereldwijd, bij googlelen is er veel te vinden hierover. Ook in het buitenland.



***

Reactie van Leo Ruijgrok:

De terugroepactie vermeld in het AD betreft de elektrische waterpomp.
Bij de auto's die worden teruggeroepen zijn onder meer het model A4 met bouwjaar van 2013 tot 2016, de A5 van 2013 tot 2017, de A6 van 2012 tot 2015 en de SUV Q5 van 2013 tot 2017. Ze hebben allemaal 2.0-liter turbomotoren.



***

Reactie van Coronet:

Dat heb ik ook gelezen. Ik hoopte op een concreet antwoord. Nogmaals voor zover ik weet zijn de 1.8 liter motoren en de 2.0 liter in basis gelijke motoren. Deze wijsheid heb uit een artikel van een revisiebedrijf uit de tijd dat ik de auto kocht (medio 2015). Helaas kan ik dat artikel niet meer vinden. Dat de motoren in aanleg gelijk zijn had ik graag van een expert bevestigd gezien.
Ik begrijp dat mijn vraag of de aangeboden reparatie door de dealer exorbitant hoog is niet concreet kan worden beantwoord door de expert van de ANWB, maar ik had wel een concreet antwoord verwacht op de vraag of de terugroepactie ook de 1.8 liter motoren betreft. In overige nieuwsberichten over de terugroepactie wordt namelijk niet expliciet de 2.0 liter genoemd, maar alleen dat er een terugroepactie is voor deze motoren.
Graag hoor ik van u, alvast mijn dank.



***

Reactie van Leo Ruijgrok:

Inderdaad zijn de 1.8 en de 20 liter motoren in basis hetzelfde. Het basis verschil zit hier in de slag van de motor, de boring is gelijk. Dit betreft dus uitsluitend het onderblok van beide motoren.

Ook op een recall pagina van Audi wordt uitsluitend de 2.0 T motor genoemd voor de terugroepactie.

Most Recent Audi A4 Recall
On April 11, 2018, Audi recalled 342,867 Audi A4. Volkswagen group of america, inc. (volkswagen) is recalling certain 2013-2017 audi a5 cabriolet, a5 sedan and audi q5 vehicles, 2012-2015 audi a6 vehicles and 2013-2016 audi a4 sedan and a4 allroad vehicles. these vehicles, equipped with 2.0l turbo fsi engines, have an electric coolant pump that can either become blocked with debris from the cooling system causing it to overheat or can short-circuit from moisture within the pump.

De RDW maakt melding van deze terugroepactie dus als uw auto hiervoor toch in aanmerking komt kunt u dit hier vinden op uw kenteken.
www.rdw.nl



***

Reactie van Coronet:

Dit betreft Audi Amerika, waar zover ik weet de 1.8 liter TFSI motoren niet zijn geleverd. De RDW maakt nog geen melding van de terugroep actie.
Mijn dank voor uw snelle antwoorden op mijn lastige vragen. Vr.groet Coronet



***

Reactie van Leo Ruijgrok:

De RDW maakt wel melding van de terugroepactie bij de 2.0 T motoren. Blijkbaar valt uw auto dus niet onder deze terugroepactie.

Zie terugroepregister RDW Audi A4 19M1
https://terugroepregister.rdw.nl/Pages/Terugroepregister.aspx



***

Reactie van Coronet:

Ook de RDWmaakt geen melding dat het hier de 2.0 liter TFSI motoren betreft.