Lopen garanties in Belgie uitgevoerde sjoemelsoftwareupdate ook door in Nederland? Moet ik dan in Belgie of in Nederland bij Skoda zijn?

Vraag gesteld door DeSjaak op 18 september 2018

1 Jaar geleden bij een Nederlands bedrijf een Skoda Superb 2.0TDI gekocht uit maart 2013 en 118.000km op de teller. Deze heeft de auto geimporteerd uit belgie waar de auto vlak voor de import voorzien is van sjoemelsoftware update (lees gehoor heeft gegeven aan de terugroepactie). Sindsdien na 10.000 km EGR klep kapot gehad (kosten vervangen circa 900 Euro) en nu na 30.000 problemen met verstuivers (offerte om 4 verstuivers te laten vervangen 3309 euro). Auto staat nu bij Skoda dealer en die geeft aan dat ik alles zelf moet bekostigen. Ik lees op internet diverse verhalen dat er 2 jaar garantie wordt afgegeven op de update, ook voor EGR en verstuivers. Iemand advies hoe dit aan te pakken? Gaat die garantie mee over naar Nederland? Wordt natuurlijk snel verwzen naar Nederlandse importeur. Mijns inziens is het een europese update en is de update in Belgie niet anders geweest als in Nederland. Voor mij is dit duidelijke gevolg schade te wijten aan de update. Weet iemand waar je moet zijn om die eraf te halen? Ben bang dat ik nog veel meer klachten ga krijgen in de toekomst.

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een geïmporteerde auto gekocht bij een Skoda dealer in Nederland. De auto had voor u deze kocht in België een sjoemelsoftware update gehad. Nu is er zowel een probleem geweest met de EGR klep als met de verstuivers. U vraagt of u hiervoor nog een beroep kunt doen op de garantie.

De garantievoorwaarden bepalen of u recht heeft op garantie.De garantie is echter verstrekt aan de vorige eigenaar in België. De kans is groot dat de garantie dan voor u niet meer geldt.

Is er inderdaad geen garantie, dan kunt u wel een beroep doen op de wet. U mag als consument namelijk redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf. Hoe ouder de auto, des te minder u mag verwachten.

Ook moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan wordt aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om te bewijzen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan. Ontdekt u het gebrek na deze zes maanden dan zal in ieder geval moeten worden aangetoond dat de auto normaal is gebruikt en naar behoren is onderhouden

U kunt de verkoper aanspreken en aangeven dat u niet zo snel na aankoop al deze reparatiekosten hoeft te verwachten.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.