Conformiteit

Vraag gesteld door floor-o op 21 juni 2017

ik ben in het bezit van een mitshubishi outlander (benzine) van 4 jaar oud/jong. direct na aanschaf was er een probleem met de bestuurdersstoel: leer liet los, werd gerepareerd en daarna idem met
de kunstofvatting van de wangen van de stoel, is ook gerepareerd.
voor de auto heb ik een extra garantieverzekering afgesloten tot 5 jaar en aanvang dit jaar: accu kapot, rapport wegenwacht is er.
geen garantievervanging zegt de verzekeraar want de accu staat niet genoemd in de voorwaarden.
bij de apk werd gevonden dat van het derde remlicht drie leds niet branden: geen reparatie zegt de verzekeraar,
de kunststof wangen van de stoel waren ook weer los: geen garantie zegt de verzekeraar.......
maar: de auto heeft net 25000 km gereden in die 4 jaar.... en ik weet ook dat mitshubishi rond een jaar of 4 geleden kennelijk de
garantieverzekeraar er uit heeft gegooid of iets dergelijks, in elk geval zijn er aanpassingen geweest, maar... de dealer doet niets behalve constateren: voor de klachten/reparaties is GEEN garantie van toepassing. naar mijn mening behoort, zeker gezien de km stand Mitshubishi de klachten gewoon te herstellen.
graag uw opinie en evt. interventie.

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt een auto gekocht met garantie. De auto is momenteel vier jaar oud en er staat 25.000 km op de teller. Direct na aanschaf van de auto blijkt de auto enkele gebreken te hebben. Die zijn door de dealer verholpen. Vervolgens vertoont de auto weer andere gebreken. De dealer gaat niet over tot kosteloze repartie aangezien die gebreken buiten de garantie vallen.

Als er een garantie wordt afgegeven kan en mag de garantieverstrekker aan die garantie voorwaarden stellen. Echter, ook zonder garantie mag u van een auto verwachten dat die de eigenschappen bezit voor veilig en normaal gebruik. Voldoet de auto niet aan de redelijke verwachtingen dan is er sprake van non-conformiteit. Factoren die bepalend zijn voor wat u mag verwachten van een auto zijn o.a.: leeftijd van de auto, koopprijs van de auto, waar u de auto kocht, eventuele garantie en de informatie die door de verkoper is verstrekt over de auto.

Stoelwangen zijn aan slijtage onderhevig. Echter, in uw geval hoeft u, uitgaande van normaal gebruik, na vier jaar niet te verwachten dat de stoelwangen (voor de tweede keer) aan vervanging toe zijn. U kunt hiervoor de verkoper aanspreken. Navraag bij onze technische experts bevestigd dat vervanging van een accu na vier jaar redelijk te noemen is. Daarvoor kunt u de verkoper niet aanspreken. Die zult u voor uw eigen rekening moeten nemen. Ledverlichting daarentegen heeft een levensduur van ongeveer acht jaar. Ook daarvoor kunt u de verkoper aanspreken.

Indien de verkoper is aangesloten bij de BOVAG dan kunt u, als u er niet met de verkoper uitkomt, het geschil voorleggen aan De Geschillencommissie Voertuigen.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.