Lekkekoppakking?

Vraag gesteld door AHJ op 05 januari 2018

Het expansievat/bijvulreservoir van mijn bmw 518i uit 1990 (zonder airco) liep iedere keer vol met koelvloeistof, tot aan de bijvuldop. Temperatuur bleef wel normaal en ook kachel werkte. Na aftappen bleef het probleem, totdat na het rijden het vloeistofniveau in het reservoir ver onder de min was (geheel leeg). Dus bijgevuld en toen gooide hij de koelvloeistof er na het rijden uit totdat het reservoir weer leeg was. Temperatuur liep op tot net niet in het rood en kachel werkte niet meer. Garage heeft inmiddels waterpomp, thermostaat en temperatuursensor vervangen. Auto vandaag opgehaald. Kachel deed het weer, maar na ritje naar huis liep temperatuur hoog op en bij stilstaan zelfs in het rood. Reservoir vult zich weer tot de dop (lekt iets, maar niet veel). Bij tweede ritje na 2 uurtjes afkoelen (reservoir blijft volledig gevuld met koelvloeistof ook als motor koud is) blijft het probleem dat de temperatuur oploopt tot het rood en het reservoir volledig vol blijft. Garage zegt dat de enige mogelijkheid nog is een lekke koppakking. Auto heeft geen witte rook en ook geen drap/aanslag bij oliedop/peilstok en ook geen olie bij de koelvloeistof zover ik kan zien. Kent iemand het probleem en vooral de oorzaak oftewel klopt het dat het alleen nog maar de koppakking kan zijn?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag of het koelsysteem van uw BMW.

De symptomen wijzen wel richting de koppakking of een scheurtje in de cilinderkop. Dat hoeft niet altijd een met olie vervuild koelsysteem op te leveren of een witte pluim uit de uitlaat. Ik heb de indruk dat de inwendige lekkage zorgt voor uitlaatgassen in het koelsysteem.

De meeste garages beschikken over een ''snuiver'' die dat kan vaststellen. Ik vrees dat met een dergelijke koppakkingstester de diagnose nog wat concreter zal wijzen richting koppakking, en dat demontage van de cilinderkop zal moeten uitwijzen of een scheurtje in de cilinderkop óók nog een optie is.