Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Hoe zit het met APK regelgeving en vervangen van bewust uitgeschakelde stelmotor koplamp?

Vraag gesteld door AnWb-lid123 op 5 januari 2016

Tijdens de APK keuring in 2014 heeft de garage de stelmotor van een koplamp buiten werking gesteld omdat die steeds kapot ging. Met mijn goedkeuring is toen ook de schakelaar in het dashboard uitgeschakeld. Deze garage dacht met mij mee om te voorkomen dat er in 3 jaar tijd een 4e nieuwe stelmotor in gezet moest worden. Auto is toen ook goed gekeurd. Bij de APK keuring van 2015 bij een andere garage kreeg ik de melding dat er een nieuwe stelmotor in gezet moest worden omdat die kapot was. Ik heb toen uitgelegd dat die bewust uitgeschakeld is en dat de knop in het dashboard niet meer werkte. Echter, deze garage hield vol dat de stelmotor moet werken, ook al is die bewust uitgeschakeld en ook als de schakelaar uitgeschakeld of verwijderd is. De redenatie was tevens dat "De bedieningsknop op het dashbord kan wel uitgeschakeld worden, er blijft dan wel het lampje voor de stelhoogte in de tellerklok branden. Voor de APK regels moet bij het aanwezig zijn van dit lampje , de stelfunctie wel werken."
Is dit juist? De ene garage schakelt de stelmotor uit en keurt de auto goed en de andere garage zet er (inmiddels de vierde) een nieuwe stelmotor in met het argument dat er nog steeds een lampje van de stelhoogte brandt in het display en dat om die reden volgens de APK regels er een nieuwe stelmotor in moet. Alvast bedankt voor de opheldering.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

De regelgeving voor het verwijderen van dimlichtstelinrichting is als volgt;


Als het voertuig is voorzien van een inrichting (verstel mogelijkheid) waarmee de dimlichtafstelling eenvoudig aan de beladingstoestand kan worden aangepast, dan moet deze goed werken.

Dit geldt voor voertuigen van alle leeftijden en is dus niet bouwjaar-afhankelijk.
Er is sprake van "een inrichting waarmee de dimlichtafstelling vanaf de bestuurderszitplaats aan de beladingstoestand kan worden aangepast" als er rond de bestuurderszitplaats een bedieningsmogelijkheid aanwezig is of een indicatie (schaalverdeling, niet bedoeld een digitale symbool) van de dimlichtafstelling. De controle of de symbolen overeenkomen met de schakelstand valt niet onder het begrip “goed werken”.

Wanneer er dus vanaf de bestuurderszitplaats géén bedieningsknop en/of schaalverdeling meer aanwezig is, is dat voor de APK dus géén afkeur. Deze info is formeel van de RDW en staat bij de toelichting;
Werking en toestand verplichte lichten en retroreflectoren Artikel 5.2.55 lid 7



***

Reactie van AnWb-lid123:

Dank voor dit antwoord. Ik begrijp hieruit dat de garage mij foutief heeft voorgelicht met hun argument "Voor de APK regels moet bij het aanwezig zijn van dit lampje , de stelfunctie wel werken."

Want zoals ik het lees, heeft men dus de stelmotor vervangen omdat er nog steeds een digitaal lampje (symbool) van de afstellingshoogte zichtbaar was in mijn display.



***

Reactie van Jos van der Drift:

Het betreffende brandende indicatielampje wordt niet als afkeurpunt genoemd. Deze regel is duidelijk gericht op de aanwezigheid van een bedieningsmogelijkheid. Op basis van het bijgevoegde RDW artikel zou de betreffende garage inhoudelijk géén reden tot afkeur kunnen aanwijzen.