Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Met een LPG en een CNG-auto met een aanhanger of caravan rijden

Vraag gesteld door Chriels op 6 maart 2020

Wat is jullie mening over het rijden op LPG en met een CNG-auto met een caravan of een aanhanger wat betreft belasting voor de motor? Het lijkt mij met af-fabriek LPG-auto's en CNG dat dit geen probleem moet zijn daar de motor helemaal aangepast ervoor is toch? En zit er verschil in per auto en per type gasinstallatie als het achteraf is ingebouwd in het bijzonder bij LPG?

Je hebt bijvoorbeeld LPG-installaties tegenwoordig die ook direct ingespoten werken of met vloeibare LPG-inspuiting werken (Vialle LPI). En gasinstallaties waar benzine zelfs 10 procent; bijgespoten wordt. Kan je tegenwoordig zonder twijfel met dergelijke gasinstallaties zoals bovengenoemd op gas rijden richting vakantiebestemming bijvoorbeeld met caravan? Of is een bepaalde helling te adviseren ook tegenwoordig om op benzine overteschakelen?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over het rijden op LPG of CNG in combinatie met een caravan.

Het aanbod van auto's die af-fabiek geleverd kunnen worden met LPG of CNG aan boord is van de huidige generatie relatief erg beperkt. LPG en CNG lijken langzamerhand toch een stille dood te gaan sterven. Het is ook niet zo dat deze auto's er helemaal op aangepast zijn, en wat duurzaamheid en betrouwbaarheid betreft gelijkwaardig zijn aan een benzine versie. We kennen genoeg voorbeelden uit het verleden van hoge onderhoudskosten, elektronica storingen en andere ongemakken van auto's die z.g.n af-fabriek zo zijn afgeleverd. De moderne auto elektronica gaat niet altijd een goed huwelijk aan met een (aard)gasinstallatie en deze motoren worden eigenlijk alléén ontwikkeld om op benzine te rijden.

Er zijn de afgelopen jaren wel wat installatie ontwikkelingen geweest zoals de vloeibare directe inspuiting met daardoor wat meer koelende eigenschappen. Dat is een positieve ontwikkeling geweest waardoor de cilinderkop wat minder aan hoge temperaturen wordt blootgesteld.

Ongeacht de installatie blijft echter het advies om bij een wat nadrukkelijkere motorbelasting, zoals met caravan in heuvel- of bergachtige omgeving, tóch over te schakelen op benzine. Dat komt vaak ook de trekprestaties ten goede én we hebben de ervaring dat het rijden op benzine meer duurzame kilometers weet te garanderen. Onder wat minder zware omstandigheden zie ik geen bezwaar maar met name wanneer wat nadrukkelijker de trekprestaties moeten worden aangesproken.