Storing stuurbekrachtiging Skoda Fabia 4-2002

Vraag gesteld door JB1972 op 30 juli 2015

Zeer regelmatig weigert de stuurbekrachtiging van de Skoda dienst. Direct na het starten gaat het oranje lampje met het stuurtje branden en stuurt de auto zeer zwaar. Wanneer de motor direct uitgezet wordt en er wordt een nieuwe poging ondernomen, is de kans groot dat een en ander weer naar behoren werkt.

Soms brandt het stuur-lampje ook heel zwak wanneer de auto is afgezet. Tijdens het rijden blijft de situatie zoals die na het starten was bestaan, dus continu wel of geen stuurbekrachtiging.

Ik ben er al mee bij meerdere garages geweest, echter zonder resultaat.

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Betreft het een diesel of een benzineversie? En welke motor ligt er in?

 


***

 

 

 

Reactie van JB1972:
Een 1.4 benzine.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Erik Jan de Jong:
Als het controlelampje brandt dan zegt dat iets over de elektronica, niet over het niveau van de stuurbekrachtigingsvloeistof. Als het goed is moet er ook een foutcode uit te lezen zijn. De stuurhoeksensor is bij deze auto wel vaker de veroorzaker van een storing in de bekrachtiging. Ook de bedrading en vochtige of vervuilde contacten kan de goede werking dwarsbomen.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van JB1972:
Hallo Erik Jan,

Bedankt voor het antwoord. Een deel van de info heb ik al op verschillende forums gelezen. De aansluitingen zijn al een keer door de Vakgarage in Dordrecht gecontroleerd.
De stuurhoeksensor, komt die op alle modellen voor, of alleen op modellen met ABS/ESP? Wat dat heb ik er niet op.
Wanneer er een stuurhoeksensor in zit, waar bevindt deze zich?

N.b. het is me opgevallen dat wanneer ik start met het gaspedaal volledig ingedrukt, de auto vaker GEEN problemen vertoond.

Graag nog een keer een reaktie,
groet.
Jurgen

 


***

 

 

 

Reactie van Erik Jan de Jong:
Alleen modellen met ESP hebben een stuurhoeksensor. Hij zit in de stuurkolom gemonteerd, achter het stuurwiel. Is de auto al bij een merkdealer uitgelezen?

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van JB1972:
Er zit een sensor bij het stuurhuis. Deze gaat naar de pomp. Op de pomp zit verder nog een + en - (dikke kabels) en 3 kleine draadjes (CanBus?) waarvan 1 de voeding is en de andere 2 voor mij onbekend.

De dealer vraagt 50 euro voor uitlezen.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Erik Jan de Jong:
De sensor bij het stuurhuis is de draaihoeksensor. Die is in tegenstelling tot de stuurhoeksensor (info leveren aan ESP systeem) nodig voor de stuurbekrachtiging. Uitlezen is toch de manier om achter de oorzaak te komen. Er rolt een foutcode uit waarmee de garage verder kan.