Schade aan de auto, wie is er verantwoordelijk?

Vraag gesteld door janique op 01 februari 2016

Geachte heer/mevrouw,

Ten eerste wil ik wil u hartelijk bedanken voor de goede zorgen die ik 2 januari ontvangen heb toen ik 's ochtends met mijn auto stil stond aan de kant van de A35 in Enschede.

Nu kan ik kort en bondig zijn,ik stond stil omdat de waterpomp was vastgelopen en daarbij een aantal kleppen zijn geraakt. Nu ben ik erachter gekomen dat mijn autobedrijf geen lid is van de BOVAG. Het zit namelijk zo,ik heb me laten vertellen dat de waterpomp eigenlijk niet mag gaan vastlopen en dat dit voorkomen had kunnen worden. Het schijnt zo te zijn dat als men de distributieriem vervangt de waterpomp ook gelijk meeneemt. Het antwoord van mijn autogarage was dat zijn deze werkwijze nooit hanteerden. Zij waren van mening dat het ''voldoende'''zou zijn dat als men om de zoveel kilometers de distributieriem zou vervangen en het andere jaar de waterpomp. Nu heb ik met hen hierin al een stevige discussie gehad,maar zij bleven bij hun standpunt. Nu heb ik de rekening maar afgewacht en deze is vandaag gekomen. De rekening komt uit op een bedrag van 794,79.
Nu is mijn vraag,had dit voorkomen kunnen worden en wat kan ik het beste in deze situatie doen?

Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben en ik dank u bij voorbaat vriendelijk voor uw moeite.

Met vriendelijke groeten,

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U vraagt zich af of de schade aan de motor voorkomen had kunnen worden.

U geeft niet op om welk merk en type auto het gaat en wat de km stand is, maar als ik het verhaal zo lees betreft het een motor waarbij de waterpomp wordt aangedreven door de distributieriem. Bij het vervangen van de distributieriem wordt normaal gesproken een zogenaamd distributieset vervangen, deze set bevat de distributieriem plus de spanrollen en als de waterpomp onderdeel uitmaakt van de distributie vaak ook de waterpomp+pakking. Dit om te voorkomen dat er een spanrol vastloopt of dat er problemen ontstaan met de waterpomp. In dat geval moet al het werk opnieuw gedaan worden of zoals bij u het geval is ontstaat er motorschade. Dit soort dingen verklaart voor een gedeelte het prijsverschil met een dealer.

Een dealer zal het door de fabriek voorgeschreven onderhoud uitvoeren en dus spanrollen en waterpomp mee vervangen bij het vervangen van een distributieriem.



***

Reactie van janique:

Het gaat om een volkswagen polo 1.4 uit 2007 met een km stand van 254.844



***

Reactie van Leo Ruijgrok:

De distributieriem is vervangen zonder de waterpomp te vervangen bij een km stand van 254844.

Bijde polo 1.4,, zowel de benzine als de diesel uitvoering , wordt de waterpomp aangedreven door de distributieriem.

In basis wordt aangehouden dat boven de 100.000 km altijd de waterpomp wordt vervangen als de distributieriem vervangen wordt.

Deze garage zal uitsluitend de riem vervangen hebben om de kosten laag te houden. Soms pakt dit verkeerd uit. De reparatiekosten die u nu heeft betaald zijn overigens ook laag te noemen voor een koprevisie, nieuwe waterpomp en spanrollen. Het lijkt er op dat de garage een behoorlijk deel van de reparatie voor zijn rekening heeft genomen.



***

Reactie van Hans Kock:

Vorige week dinsdag om 10:30 is de carteplug uit het motorblok geschoren. Gevolg, geen olie in het blok en motor vastgelopen. Er is geen alarm afgegeven. Verzekeraar geeft aan niet uit te keren aangezien het; a. motorische schade betreft,b. er geen ongeluk heeft plaatsgevonden. Ik ben allrisk verzekerd. Een ingeschakelde expert heeft geen schade kunnen constateren van bijvoorbeeld over een drempel rijden of iets dergelijks. Wie heeft hier ervaring mee??