Actieradius elektrische auto: NEDC of WLTP

Vraag gesteld door GvBGvB op 19 september 2018

Ik ben me aan het oriënteren op elektrische auto's. Op de pagina's waar de actieradius van de verschillende auto's vermeld wordt staat nooit of de testen uitgevoerd zijn volgens NEDC of WLTP wat toch een erg cruciaal gegeven is. Het tussen haakjes vermelden van WLTP dan wel NEDC achter elke actieradius zou handig zijn of een duidelijke statement op elke pagina waar jullie het over de actieradius van de (elektrische) auto's hebben. met dank,

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U mist het onderscheid tussen NEDC en WLTP wat betreft de actieradius van een elektrische auto.

U haalt dit terecht aan. De overgang naar de nieuwe testmethodiek kan dus best weleens verwarring zaaien en je op het verkeerde been zetten. Alle nieuwe modellen zullen in hun documentatie ongetwijfeld WLTP als uitgangspunt hebben maar modellen met inmiddels een langere productieperiode laten vaak nog de NEDC actieradius zien.

Ik wil u wel wijzen op de website van ev-database. Wanneer u een mogelijke potentiële EV kandidaat individueel aanklikt vindt u bij het Energieverbruik terug of dit op basis is NEDC of WLTP is. EV-database meldt overigens óók hun eigen EVDB Real Range van de betreffende auto's. Feitelijk uit onvrede over de nauwkeurigheid van NEDC en WLTP in relatie tot de praktijk. Wat mij betreft kunt u EVDB Real Range actieradius prima gebruiken om kandidaten onderling met elkaar te vergelijken.

Zie aanvullend ook; Stroomverbruik van een plug-in hybride of elektrische auto