Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Wat kan je doen als je in een slip raakt met een automatische transmissie?

Vraag gesteld door MBB op 14 juli 2015

Is het moeilijker uit een slip te raken met een automaat dan in een hand geschakelde auto?

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Kijken en sturen
Het allerbelangrijkst bij het corrigeren van een slip is kijken en sturen. Kijk altijd naar het punt waarnaar u van plan was te gaan, en blijf daar naartoe sturen. Probeer bij een beginnende slip direct te reageren, het moment van de stuurcorrectie is cruciaal. Stuurcorrecties die te laat worden ingezet missen meestal hun doel. Het is overigens goed om zo'n situatie eens in de praktijk te ervaren en te trainen

'Vrije' wielen
Bij correctie van een slip helpt het als de wielen van de auto 'vrij' kunnen draaien, en daarin niet worden belemmerd door aandrijving of remmen. Blokkerende of doorslippende wielen kunnen namelijk geen dwarskrachten overbrengen. Tegenwoordig zorgen systemen als ABS en Tractiecontrole dat wielen niet blokkeren of spinnen, maar toch wordt bij handgeschakelde auto's geadviseerd om de aandrijving te verbreken (koppeling intrappen) als de auto begint te slippen, en ook niet te remmen tijdens de slip. Bij een automaat is het eenvoudiger, daar volstaat het om het gaspedaal los te laten en ook niet te remmen. In neutraal zetten is niet de bedoeling, want daar is helemaal geen tijd voor. U heeft immers de handen al vol aan het sturen.

 

Reacties

H. Rutgers

Auteur - 13 augustus 2023

Na 10 handgeschakelde auto's en 5 anti-slipcursussen zit ik nu in een automaat. Toch maar weer een opfriscursus gaan volgen. Het heeft mij twee keer van een total loss gered.