Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Versleten koppeling

Vraag gesteld door Autovraag op 11 september 2017

Voor de zomer hebben wij bij een universele Bovag-garage een Hyundai i30 gekocht van eind 2012, met iets meer dan 90.000 km op de teller. Fabrieksgarantie loopt dus tot eind 2017. Nu na een aantal maanden en de tellerstand op iets voorbij 100.000 voelen we een trilling in de koppeling, als we terugschakelen van hoog naar laag. Vooral bijv. van 4 naar 2 (en de toeren dus redelijk omhoog gaan), trilt het pedaal op het laatste stuk. Is overigens de ene keer erger dan de andere keer.

De auto is naar een Hyundai-dealer geweest voor een aantal kleine onderhoudspuntjes, waar ik deze vraag ook neergelegd heb. Zij reageren dat de koppeling (nog!) niet slipt, maar dat deze door de vorige eigenaar 'goed' gebruikt is. Hoelang de koppeling het nog volhoudt is de vraag, maar dat vervanging er aan zit te komen op termijn is volgens hen vrijwel zeker.

Volgens Hyundai valt dit niet onder hun fabrieksgarantie, omdat de koppeling net als banden/remblokken een slijtage-onderdeel is. Klonk mij redelijk vreemd in de oren, want dan kan je volgens mij alle onderdelen van een auto als slijtageonderdeel aanmerken.

Ik heb de auto echter gekocht met 6 maanden garantie, "daar waar de fabrieksgarantie niet voldoende is". Hier heb ik om gevraagd omdat zij de fabrieksgarantie niet konden garanderen, en ik niet met lege handen wilde staan indien een defect zou optreden.

Wat is wijsheid, en vooral, wat is redelijk? Dat er iets aan de koppeling mankeert is duidelijk, maar volledig stuk is deze (nog) niet. Is het waar wat Hyundai zegt, dat dit niet onder fabrieksgarantie valt? En kan ik een koppeling in deze staat dan 'claimen' onder garantie bij de universele garage?

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U heeft een gebruikte auto gekocht met garantie. De koppeling begint zich te melden, de garage geeft aan dat de slijtage van het frictiemateriaal in een vergevorderd stadium zit.

Hyundai sluit in hun fabrieksgarantie slijtagedelen uit. De koppeling is juist een schoolvoorbeeld van een slijtagedeel, hij ontleent zijn werking aan frictie, slijtage is daar onlosmakelijk mee verbonden. Het lijkt niet op een spontaan opgetreden defect of productfout, maar normale slijtage.

Een versleten koppeling valt wel onder Bovag-garantie. Dan moet het defect zijn opgetreden binnen de garantieperiode. Omdat het hier nog niet zover is, zou ik dit bespreken met de dealer. Komt u er samen niet uit, dan kunt u dit voorleggen aan de Geschillencommissie.