Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Roestschade

Vraag gesteld door Izzyjoy op 25 april 2017

Wie heeft er ervaring met roest op onderkant van deuren Skoda Yeti? De roest vormt zich bij de rubbers tussen de deuren in. De dealer en Skoda Nederland zeggen jammer buiten garantie van 3 jaar.Echter als ik op het Skoda forum kijk is dit een bekend probleem. Moet ik zelf voor de kosten opdraaien van een produktie fout.

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U heeft een vraag over roestvorming bij de portieren van een Skoda Yeti.

Op het Skodaforum heeft een forumlid dezelfde klachten. Volgens het bericht is de klacht door de dealer erkend, is de oorzaak bekend en zijn Yeti's in productiejaar 2012 aangepast. Er zouden vanaf dat jaar andere deurrubbers zijn gemonteerd. De oorspronkelijke deurrubbers zouden de lak op de deuren beschadigen, waarna roest optreedt. Op het Duitse Yetiforum wordt de klacht ook veelvuldig gemeld.

Ik vind het opvallend dat Skoda dealers in Nederland volgens deze berichten verschillend reageren op deze klachten. U kunt de verkoper nog eens schriftelijk aanspreken op een product dat niet de eigenschappen bezit die u er redelijkerwijs van mag verwachten. Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.



***

Reactie van Izzyjoy:

Ja dat is een beetje moeilijk ik heb de auto niet bij een Skoda dealer gekocht maar Skoda Duindam heeft wel onderhoud en alles gedaan zoals trekhaak en navi update .Ik ben er afgelopen 3 jaar zeker een x of 10 geweest voor van alles en nog wat.Dus hun hadden de rubbers al moeten vervangen. Wat moet ik nu doen?



***

Reactie van Erik Jan de Jong:

Uw Skoda-dealer is juridisch gezien geen partij in deze, omdat u met dit bedrijf de koopovereenkomst niet heeft gesloten. De verkoper van de auto spreekt u in het geval van non-conformiteit dan ook aan.

Ik raad u aan de verkoper van de auto aan te schrijven. U kunt hiervoor ons stappenplan gebruiken.



***

Reactie van Izzyjoy:

Ik denk dat dat moeilijk word bedrijf is failliet en ik ben van mening dat een Skoda bij dealer in onderhouden. de dealer ook de gebreken moet oplossen dat hebben ze ook 5x met de waterpomp gedaan stuurhuis en achterbrug .nu heb ik roestschade door een fabrikage fout en dan kan ik het wel uitzoeken. De rubbers hadden ze al kunnen vervangen ik heb de auto gekocht toen deze nog geen 1 1/2 jaar oud is met fabrieks garantie en deze ook met 2 jaar verlengd tot 23-11-2015.



***

Reactie van Erik Jan de Jong:

Het bedrijf waar u de auto heeft gekocht is failliet gegaan. Een beroep op coulance is daardoor geblokkeerd. Er zit dan niets anders op dan de auto bij uw eigen dealer te laten repareren. U kunt de reparatiekosten als vordering opgeven bij de curator van de failliete garage. De curator vindt u via het Centraal Insolventieregister http://insolventies.rechtspraak.nl/

Let er wel op dat in verband met het faillissement andere schuldeisers voorrang kunnen hebben. Een aanvraag biedt dus niet de garantie dat de kosten ook vergoed worden.

De dealer die de auto in onderhoud heeft, is juridisch gezien niet aansprakelijk. Wel kunt u vragen of de dealer wil bemiddelen bij de importeur in een tegemoetkoming in de kosten, of u uit klantenbinding en coulance wil tegemoet komen. Maar dat is de dealer dus niet verplicht.