Koude startproblemen Volvo V70 D5 2003

Vraag gesteld door Ronaldbm op 06 december 2017

Beste,

Mijn Volvo V70 D5 uit 2003 start erg slecht bij de eerste koude start met slecht weer. Auto moet bij temperaturen richting 0 heel lang doorstarten.

De gloeibougies heb ik afgelopen week al vervangen (oude waren zwart verkoold), ze krijgen tevens bij voorgloeien de vereiste 11V spanning.

Accu meet 12,6V direct op de accu in de kofferbak (motor uit) en 12,5V in de motorruimte gemeten op de hoofd zekeringbox/daar waar ook aansluiting zit voor het starten op een hulpaccu. Dit lijkt mij afdoende, en sluit wellicht slechte massa ook direct uit aangezien de spanning nagenoeg gelijk is direct op de accu vs in de motorruimte.

De contactpunten van de startmotor zijn netjes en voor de zekerheid even met contactspray ingespoten.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn van de startproblemen? Wellicht startmotor toch kapot door invloed kou, of injectors? Vreemde is dat de startproblemen zich alleen voordoen bij de eerste koude start, nadat de auto een hele nacht heeft stilgestaan (8 uur).

Alvast dank voor de tips. 

Antwoord van Leo

ANWB Expert

Uw Volvo V70 D5 uit 2003 heeft nu het wat kouder wordt problemen met aanslaan bij de 1e koude start, de rest van de dag slaat de motor normaal aan.

U geeft niet aan wat de kilometerstand en de staat van onderhoud van de auto is.

Problemen met aanslaan van een diesel bij temperaturen tegen het vriespunt kunnen verschillende oorzaken hebben.

  • Defecte gloei installatie.
  • De startsnelheid kan te laag zijn.
  • De compressie kan te laag zijn.

U heeft de gloeibougies reeds vervangen maar mogelijk is de gloeitijd te kort.

De startsnelheid kan te laag zijn door een zwakke accu maar ook door een versleten startmotor of te dikke motorolie.

De compressie kan te laag zijn door slijtage. Een versleten motor openbaart zich vaak bij de 1e nachtvorst.

Het onderzoek zal zich dus op bovenstaande punten moeten richten.

 

 


***

 

 

 

Reactie van Ronaldbm:

 

 

Super dank voor het uitgebreide antwoord. 
In aanvulling op mijn vraag, de auto heeft 320.000 km op de teller staan. Staat van onderhoud is goed te noemen, met een historie bij de auto vanaf 0 km, altijd tijdig de beurten & onderhoud gehad.

Qua motorolie zit er 5W40 in. De gloeibougies heb ik vervangen met voorgeschreven type. Maar wellicht dat de gloeitijd door het relais wordt beïnvloed? Lampje op het dashboard brandt in ieder geval 'ruim' 4-5 sec.

Verder heb ik geen aanwijzingen voor overmatige slijtage (niet roken, roeten of verlies aan vermogen).

Startsnelheid is wel een interessante. Kan dus duiden op een kapotte startmotor (invloed kou?) of wellicht toch de accu? Alhoewel in voltage deze volgens mij goed zit. Is dit op een andere manier te checken?

Alvast dank.