Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

scheef achteras

Vraag gesteld door Miki op 18 mei 2015

Wat kan oorzaak zijn van een scheef achteras op een auto?
(gaat over auto zonder schade en ongeluken, drie jaar oud)

Hoe berekenen we richting afwijking (bv. per 100m) voor een auto met achteras?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Een scheef gemonteerde of kromme achteras kan incidenteel weleens voorkomen. Om dit vast te stellen zullen de wielstanden gecontroleerd moeten worden en niet op basis van een afwijking per 100 meter. Wanneer de wielstanden van de achteras buiten de fabrieksspecificaties vallen is er dus wezenlijk iets mis met de achteras. In de meeste gevallen zijn er geen stelmogelijkheden. Dat kan een fabrieksmatige fout zijn wanneer er duidelijk sprake is van géén externe oorzaak zoals een aanrijding. In zo'n geval zou u bij de leverancier/dealer er op moeten aandringen dat de wielstanden gecorrigeerd worden en weer voldoen aan de fabrieksspecificaties. Uiteindelijk kunnen dergelijke afwijkingen het rijgedrag nadelig beïnvloeden en zorgen voor onregelmatige bandenslijtage.
Het vervangen van de complete achteras is vaak de enige oplossing om de wielstanden te laten voldoen aan de fabrieksspecificaties.



***

Reactie van Miki:

Bedankt! Ik dacht dat afwijking redelijk goed kan schatten met:
_afwijking = 100m * tg(_delta), waar _delta totaal sporing van achteras is.

Naast de onregelmatige bandenslijtage, brandstofgebruik wordt ook hoger?



***

Reactie van Jos van der Drift:

Voor de afwijking moet de auto écht naar de uitlijnspecialist. Verhoogd brandstofverbruik zou theoretisch kunnen maar lijkt me nauwelijks meetbaar.



***

Reactie van Miki:

Auto dealer wil met hulp van gespecialiseerd bedrijf het achteras herstellen. Ze gaan “De achteras losnemen en de aanwezige sporing aan beide zijdes verdelen zal dit oplossen waardoor het trekkend gedrag is weggenomen”.

Mijn vragen:
Ligt daarna het achteras symmetrisch op de auto?
Mag een wiel naar voor en andere naar achter (door draaien van het achteras)? Heb ik met die oplossing een nieuwe schade op de stand van de wielen die belangrijk is voor de veiligheid en APK?



***

Reactie van Jos van der Drift:

Het lijkt in ieder geval een goed teken dat er actie wordt ondernomen. Gelijk hebben en gelijk krijgen is niet altijd vanzelfsprekend bij dit soort achteras problemen. Op zich is de geboden oplossing prima, mits de wielstanden van de achteras daarna ook voldoen aan de fabrieksspecificaties. U moet er dus op staan dat u ná herstel ook kunt zien middels een uitlijnrapport dat alle wielstanden conform de fabrieksspecificaties zijn. Dat geldt óók voor de afstand tussen de voor- en achterwielen. De z.g.n. wielbasis moet dus ook gehandhaafd blijven. Wanneer dus alles staat zoals het hoort te staan, mag u het herstel gerust als goed en veilig beschouwen.