Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

chiptuning

Vraag gesteld door bertenco op 24 september 2016

Ik wil op mijn Hyundai Tucson nieuw model met 1,6 GDI benzine motor chip tuning toepassen. Het koppel van de standaard motor is 161 Nm bij 6200 tpm en dat zou dan 186 Nm worden, dat voor het trekken van een caravan een welkome verhoging zou zijn. Het vermogen zou van 97 naar 108 kw gaan. Hoe staan jullie hier tegenover en hoe is de houding van de importeur tav de garantie.Graag advies

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U overweegt chiptuning, dat is opvoeren van motorvermogen en koppel door middel van andere software. Uw Hyundai Tucson 1.6 GDI is een direct ingespoten benzinemotor zonder turbo.
Normaliter wordt bij chiptuning de maximale turbodruk verhoogd. Er wordt meer lucht aangevoerd in de cilinders, zodat de extra brandstof ook volledig kan verbranden. Bij motoren zonder turbo is het te behalen resultaat gering, want gebrek aan lucht is de beperking. De claim die de aanbieder doet (+11 kW en +25 Nm) lijkt me voor een turboloze motor dan ook optimistisch.

De 1.6 GDI bereikt zijn maximale koppel (trekkracht) bij 4850 toeren. Dat betekent dat u het toerenbereik wel moet benutten om uit de motor te halen wat er in zit. Dat hoort bij het karakter van een atmosferische motor.
Voor veel koppel 'onderin', dus bij een laag toerental komen we toch uit bij de moren met drukvulling, dus een turbo en/of mechanische compressor.

Tot slot nog over de houding van Hyundai met betrekking tot fabrieksgarantie: in de garantievoorwaarden staat dat de auto niet mag zijn veranderd.