Auto invoer

Vraag gesteld door Indianawheel op 15 februari 2018

Ik kan vrij gemakkelijk vinden wat er allemaal te doen is zodra de auto in NL is, wat mij vooral boeit is wat er te doen is in de verschillende landen voordat hij in NL is. Dat zoekende, kom ik het internet kom bijna automatisch bij bedrijven terecht die de boel regelen en er natuurlijk aan verdienen, wat op zich prima is, en dat is het deel waar ik me afvraag of ik dat zelf niet kan.

De vragen die bij mij omhoog borrelen in een scenario dat ik een auto in Italie koop en naar NL wil brengen.
a. Waar (bij welke instantie) vraag ik het exportkenteken aan?
b. Ik ben verzekeringsplichtig en belastingplichtig, waar regel ik dat of zijn die zaken middels het exportkenteken geregeld?
c. Met bovengenoemde zaken in het achterhoofd, mag ik door Oostenrijk en Duitsland rijden of moet ik daar ook weer aan formaliteiten voldoen?
d. Op deze site las ik iets over een Duits exportkenteken op een Italiaans uitgevoerde auto, hoe zit dat?

e. Hoe is het in IT geregeld, ben je daar meteen eigenaar van de auto bij overleggen van het geld en het verwisselen van de platen (zoals bijvoorbeeld in DE) of moeten je daar eerst langs een 'overschrijfinstantie'?
f. Er vanuit gaande dat er een geldige APK op de auto zit; mag ik op die grond door de andere landen rijden en accepteren de autoriteiten dat?
g. Doorgaand op het vorige, neemt de RDW de IT APK over? En als ja, wordt dan de datum letterlijk overgezet of zijn daar andere regels voor?
h. Welke papieren moeten er minimaal bij de auto komen voor een glad verloop?
h. Moet ik bij een specifieke grenspost passeren en moet ik daar nog stoppen voor een stempel/papiertje/handtekening of iets dergelijks?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U overweegt een auto te importeren vanuit Italië.

De ANWB beschikt niet over advies hoe een auto te importeren vanuit Italië. De procedure omtrent import, het al dan niet kunnen verkrijgen van een export kenteken, is per land vaak weer héél verschillend. Het import proces is geen activiteit waar de ANWB zich mee bezig houdt, en kan soms zó ingewikkeld en bewerkelijk zijn, dat het beter is een professioneel bedrijf in te schakelen. Voor een relatief niet al te fors bedrag regelt men het tijdelijke kenteken, verzekering en aangifte BPM. Uiteindelijk zijn dit voor dergelijke bedrijven hun dagelijkse werkzaamheden, en heeft men ervaring op dit gebied, ook wanneer bepaalde procedures inmiddels weer veranderd zijn.