klacht na reparatie

Vraag gesteld door gerardusmateus op 11 december 2017

Op 23 september 2017 een 2de hands auto gekocht bij de dealer.
Al meerdere keren terug geweest voor een krakend geluid (ophanging/vering) en diverse kleine mankementen.
Nog steeds niks opgelost. Hoe nu verder? De garantie verloopt na 3 maanden

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt op 23 september 2017 een auto gekocht bij een dealer. U bent al meerdere keren terug geweest voor verschillende mankementen. Echter, er is nog niets opgelost en uw garantie verloopt na drie maanden.

Allereerst is het zo dat u recht hebt op de afgegeven garantie indien u binnen die garantietermijn uw klachten kenbaar maakt aan de dealer.

Ik ga ervanuit dat de dealer wel bereid is om de mankementen op te lossen, maar dat het niet lukt om ze blijvend op te lossen. Er is een grens aan hoe vaak u de dealer de gelegenheid moet bieden om de gebreken te herstellen. U kunt de dealer een laatste gelegenheid geven om de mankementen op te lossen en gevolgen aankondigen voor het geval reparatie wederom niet lukt.

U hoeft vervolgens niet weer terug naar die dealer, maar u kunt naar een andere garage. Houdt u wel eventuele vervangen onderdelen enz. achter voor onderzoek en houdt de dealer in dat geval wel op de hoogte. Is de dealer niet bereid eventuele kosten te vergoeden, mocht dat noodzakelijk zijn, dan kunt u uw zaak voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen indien u de auto met BOVAG garantie hebt gekocht.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.