Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Graag advies: Mijn auto is door de ANWB naar garage CarCheck Haarlem gebracht. De garage repareert de auto niet.

Vraag gesteld door AnthoniePieter op 31 mei 2018

Graag advies: Mijn auto is door de ANWB naar garage CarCheck Haarlem gebracht. CarCheck repareert de auto niet goed. Twee dagen later staat de auto met exact dezelfde klacht weer stil. Auto weer naar CarCheck en staat daar nu 1 week bij CarCheck. Ik word niet geïnformeerd. Bij langsgaan gezien dat de auto op het achterterrein staat geparkeerd, geprobeerd om overleg te hebben. CarCheck zegt geen tijd te hebben. Auto kan niet rijden. CarCheck zegt dat ik mijn auto maar moet laten wegslepen naar een andere garage. Hoe kan ik zorgen dat op kosten van CarCheck mijn auto naar een andere garage komt?

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft uw auto door de wegenwacht naar een garage laten brengen. Daar is de auto niet goed hersteld. De auto is nu weer naar deze garage gebracht. Er wordt tot op heden niet gerepareerd wegens tijdgebrek.

Garantie.

Er is een reparatie uitgevoerd. Op de bij reparatie uitgevoerde handelingen en vervangen onderdelen heeft u garantie.

Fout

Als blijkt dat een andere oorzaak is waardoor het gebrek niet is opgelost dan valt dit niet onder de garantie. In dat geval is de vraag of de garage een fout heeft gemaakt bij de eerdere reparatie, denk aan een verkeerde diagnose. Een dergelijke fout moet dan tevens verwijtbaar zijn. Zonder verwijtbare fout zijn de kosten voor verder herstel voor u.

Stappen

De auto staat nu bij de garage. De garage geeft aan geen tijd te hebben voor herstel. U kunt de garage een aangetekende brief sturen (ingebrekestelling) waarin u de garage een redelijke termijn geeft voor herstel. U kunt daarin aangeven dat u de auto elders zult aanbieden en de kosten op de garage zult verhalen als zij binnen deze termijn niet over gaan tot reparatie.

Om de kosten te kunnen verhalen moet er wel sprake zijn van garantie, dan wel een verwijtbare fout.

Voor de wijze waarop u de garage aanspreekt verwijs ik naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website. Hier vindt u ook een voorbeeldbrief die u kunt gebruiken.