Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Brandstoftoeslag LPG

Vraag gesteld door Trugie op 23 januari 2018

Verleden maand hebben wij een G3 installatie laten inbouwen, maar nu blijkt dat wij een brandstoftoeslag krijgen van 205,38 per 3 maanden.
Volgens alle informatie op internet zouden wij iets van 300 euro terug moeten krijgen en zou de wegenbelasting maar zo'n 20 a 30 euro duurder worden per maand.
Qua gewicht zit de auto nog in dezelfde gewichtsklasse als voor de g3 tank dus dat is het verschil niet.
Waarom gaan wij 216 euro meer betalen voor een schonere brandstof?

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U vraagt waarom de motorrijtuigenbelasting van een LPG-auto hoger is dan die van een benzine-auto.

De hoogte van de LPG-toeslag is afhankelijk van het gewicht van de auto. Tegenover de belastingtoeslag staat een veel lagere accijns op de brandstof. Die is van LPG circa 60 cent per liter lager dan de accijns op benzine. (17 cent vs. 77 cent per liter). De hogere motorrijtuigenbelasting is een compensatie voor de lagere brandstofaccijns.

U noemt het gewicht van uw auto niet, ik kan de getallen die u noemt dus niet checken, maar het lijkt erop dat u zich niet goed heeft laten informeren. Ook voor wat betreft het milieuverhaal.

In het verleden, in de tijd van de carburateurs, was de uitstoot van een LPG-auto schoner dan die van een benzine-auto. Benzinemotoren zijn nu veel schoner geworden dan vroeger, door onder andere uitgebreide uitlaatgas-nabehandeling, uitlaatgasrecirculatie en directe benzine-injectie. De CO2-uitstoot is bij LPG nog wel wat lager, maar vooral de uitstoot van de schadelijke NOx (stikstofoxide) is bij LPG veel hoger.

Uit een TNO-rapport uit 2010 blijkt dat LPG- en CNG-voertuigen met een achteraf ingebouwde gasinstallatie hebben gemiddeld een 70% hogere NOx-emissie dan voertuigen met een af-fabriek gasinstallatie of benzinevoertuigen.

De fijnstof-uitstoot is bij dieselauto’s door toepassing van af-fabriek roetfilters zeer effectief teruggebracht. De fijnstofemissie van moderne LPG- en CNG-voertuigen is hierdoor op hetzelfde of soms zelfs op een hoger niveau komen te liggen dan die van dieselvoertuigen met af-fabriek roetfilter.

LPG- en CNG-voertuigen hebben ten opzichte van benzinevoertuigen een gunstig effect op de emissie van broeikasgassen. De uitstoot van broeikasgassen zijn bij auto’s op LPG gemiddeld 9% lager. LPG is (na aardgas/CNG/groengas) wel de schoonste brandstof aan de pomp, maar een moderne benzine-auto draait schoner op benzine dan op LPG. Dat komt doordat de motor is ontworpen voor de brandstof benzine.