Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Brandstofpomp na 2 jaar al weer kapot

Vraag gesteld door Susan83 op 11 januari 2018

Goedemorgen,

Graag jullie advies, mijn Ford Mondeo (2010, 120.000km) had 2 jaar geleden een kapotte brandstofpomp. Pech, kan gebeuren.

Deze is toen (11-2015 / 78.000km) bij de dealer vervangen.

Afgelopen week heeft de brandstofpomp het opnieuw begeven.
Garage geeft aan niet te kunnen vinden waardoor hij stuk is gegaan en wederom zal de pomp dus vervangen moeten worden.

De garantie op de pomp was 1 jaar en daar vallen we dus buiten.
Maar toch vind ik 2 jaar geen redelijke termijn waarop deze pomp weer kapot zou mogen gaan.

De garage biedt mij 15% korting op de reparatie, maar ik vraag me af of ik hier wel akkoord mee moet gaan of dat ik hierin iets anders kan vragen van de garage.

Voor een auto van nog geen 8 jaar oud vind ik 2x een brandstofpomp vervangen namelijk niet normaal, maar ik weet niet of ik een poot heb om op te staan?

Wie helpt me op weg? Dank alvast!

Antwoord van Marika

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt een Ford Mondeo uit 2010. Twee jaren geleden was de brandstofpomp kapot. Bij de dealer is die per november 2015 vervangen. Onlangs is de brandstofpomp weer kapot gegaan. De garagist kan geen oorzaak ontdekken. De garantie op de pomp is verstreken. U vraagt zich af of u akkoord moet gaan met de reparatiekosten.

U doet er goed aan om de dealer die de pomp in 2015 vervangen heeft aan te spreken hierop. Indien u namelijk de reparatie door een ander laat uitvoeren dan verspilt u daarmee uw rechten. In dit geval lijkt de brandstofpomp niet te voldoen aan de redelijke verwachtingen die u daarvan mocht hebben. Een dergelijke pomp zou namelijk zeker nog zes jaren probleemloos mee moeten kunnen gaan. U kunt dus de dealer aanspreken en een kosteloze oplossing verzoeken.

Indien u er niet uit komt kun u uw geschil voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen. Let er wel op dat een eventuele uitspraak vaak maanden kan duren. Het kan daarom voor de hand liggen dat een middenweg (kostendeling) een betere en snellere oplossing is.



***

Reactie van Susan83:

Hartelijk dank voor uw snelle reactie.

Ik ben nog met de garage in gesprek.
Inmiddels ligt het aanbod 50/50, maar aangezien, achteraf gezien, de vorige pomp ook al te snel kapot was en ik die wel volledig heb betaald, ben ik nu van mening dat 50/50 niet afdoende is.

Wordt vervolgd.