zou het kunnen dat....

Vraag gesteld door mariekevz op 09 maart 2016

Omdat ik een stukje (technisch) advies zoek leg ik u onderstaand verhaal voor:

Al 8 jaar rijden ik en mijn gezin naar volle tevredenheid in een Astra Enjoy uit 2003. Wij hebben de auto altijd onderhouden volgens het schema kleine beurt, grote beurt. In de eerste instantie bij de garage om de hoek maar de afgelopen 3 jaar bij de Opel-dealer. Natuurlijk zijn in de loop der jaren verschillende onderdelen vervangen zoals accu en banden, uitlaat, remmen, schokbrekers. Vorig jaar was de distributieriem aan de beurt. We hebben toen een grote beurt laten doen en de distributieriem en warmtepomp laten vervangen. Niet omdat de auto klachten gaf maar gewoon als onderhoud.

Nu viel me al direct daarna een rateltje in de motor op. Toch dacht ik dat dat geen kwaad kon, hij kwam immers net van de garage. Ik vond later wel dat hij vaker om olie vroeg en ook had ik het idee dat hij meer benzine gebruikte. Ik heb me er niet echt druk om gemaakt. Ik schrok wel toen de boordcomputer 6 weken geleden koelvloeistofpeil aangaf! Ik keek en inderdaad het niveau was behoorlijk gedaald. Ik zag dat omdat "vroeger' het peil altijd precies hetzelfde bleef (ik had toen ik de auto net had met stift lijntjes op de tank gezet ter controle).

Aangezien de auto in april toch gekeurd moest worden heb ik een afspraak gemaakt bij de Opel-dealer voor onderhoudsbeurt, apk en de 2 klachten: rateltje en koelvloeistoflekkage.

Ik werd een paar uur later gebeld en voorzichtig werd mij medegedeeld dat mijn auto total-loss was. Reparatie zou zijn lekke cilinderkoppakking en de nokkenas vervangen! 1500 euro! Verbouwereerd heb ik de auto weer opgehaald om na te denken wat nu te doen.

Ik had toch het gevoel dat het gewoon niet klopte. Onze goed onderhouden betrouwbare Astra, waar nog geen 170.000 km, op staat ineens weg? Je kan toch niet gestraft worden voor goed vaderschap? Ik ben wat gaan rondvragen en lezen en begrijp er nog niet heel veel van maar wel dat bij distributieriem vervangen de nokkenas opnieuw moet worden afgesteld? Zou dat niet gewoon kunnen betekenen dat dat vorig jaar is fout gegaan. Zou het rateltje niet gewoon door de afstelling kunnen komen? Dat zou dan ook misschien verband kunnen houden met meer benzine / olieverbruik?
Tevens heeft de warmtepomp nauw te maken met het koelsysteem? Zou daar niet vorig jaar gewoon iets fout kunnen zijn gegaan? Dat er een lek is ontstaan bij de vervanging?

Wij willen onze auto niet kwijt, maar staan nu voor een dilemma. De reparatiekosten zijn heel hoog en we kunnen niet begrijpen hoe dit heeft kunnen gebeuren. Vandaar ons verzoek om (technisch) advies,

In afwachting van uw reactie alvast bedankt
groet marieke

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U meldt een lekke koppakking en versleten nokkenas bij uw Opel Astra van 2003.

In theorie zou het kunnen dat bij het vervangen van de distributieriem de nokkenas niet goed op tijd is gezet. De vernieuwde waterpomp zou misschien ook verantwoordelijk geweest kunnen zijn voor het koelwaterverlies. Het regelmatig bijvullen met olie valt wat lastiger met de distributie in verband te brengen.

Wat nu tegen u pleit is dat u op basis van het bijgeluid niet meteen terug bent gegaan. U had toen feitelijk nog garantie op de uitgevoerde werkzaamheden. De situatie is nu dat het aan u is om met terugwerkende kracht aan te tonen dat de garage een fout gemaakt heeft. Dat zou middels een technisch onderzoek door een onafhankelijk expert moeten plaatsvinden wat ook weer grote financiële risico's met zich meebrengt. Dan nóg is het de vraag of het u lukt de garage aansprakelijk te stellen.

Het is begrijpelijk dat u bij een prima onderhouden auto een verband zoekt tussen de gebreken en uitgevoerde werkzaamheden. Het is echter niet zo dat tijdig en vakkundig uitgevoerd onderhoud gebreken en defecten uitsluit. Ondanks goed onderhoud kán na 13 jaar en 170.000 km een nokkenas best versleten zijn en een koppakking de geest geven. Juist deze gebreken zijn bij deze kilometerstand voor een Astra ook heel herkenbaar. Een versleten nokkenas en defecte koppakking is voor deze auto zeker geen incident.

Een verband met de uitgevoerde werkzaamheden zijn niet per definitie uit te sluiten. Alleen gelijk hebben én uiteindelijk ook gelijk krijgen is een enorme en ook financieel risicovolle onderneming. Gezien de voor dit motortype toch wel herkenbare gebreken ben ik dus minder snel geneigd te denken dat de garage verkeerd gehandeld heeft.