volkswagen recall actie en kapotte egr klep

Vraag gesteld door m jager op 31 maart 2017

wij hebben een Volkswagen golf uit 2011 en hebben de auto in onderhoud bij een plaatselijke garage. De recall hebben we laten uitvoeren door de officiële Volkswagen garage. Na de recall begon de auto klachten te geven (ventilator die aanbleef na afsluiten van de auto, in de winter en problemen met egr klep). Teruggegaan naar de officiële Volkswagen garage om ze hiermee te confronteren, zij hebben gebeld met Volkswagen Nederland en zeggen dat er geen aanspraak gemaakt kan worden op de coulance regeling gezien de ouderdom van de auto en de kilometerstand (210.000). Toch lijkt me dit wel met elkaar verband houden. Onze vraag is nu: wel egr klep laten repareren (bij de officiële Volkswagen garage voor 1075 euro)? En hoe kunnen we dan toch nog aanspraak maken op de coulance-regeling?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over o.a. EGR klachten ná de sjoemelsoftware update.

Met name de EGR storing na de update hebben ons vaker via dit platform bereikt. De procedure is feitelijk dat klachten na de de update bij de importeur gemeld moeten worden. Er is wel degelijk een coulance beleid maar de importeur bekijkt dat per individueel geval. In ieder geval lijkt het tóch allemaal naar behoren te worden opgelost maar geldt wel dat de aanhouder wint. Natuurlijk heeft uw auto een bepaalde kilometrage achte de rug en is het niet onomstotelijk bewezen dat er een link is met de software update. Toch denk ik dat er meer in moet zitten dan helemaal niks en volledig voor uw rekening.

Bij klachten ten gevolge van het verwijderen van de sjoemelsoftware kunnen eigenaren contact opnemen met de klantenservice van Pon. 0800-5557000. De importeur heeft ons die toezegging gedaan.

Zie ook eerdere EGR topics op dit platform.







***

Reactie van Jos van der Drift:

Ik wil u attenderen op recente info over de sjoemelsoftware terugroepactie op de website van importeur Pon. Op diezelfde pagina óók een overzicht van veel gestelde vragen. Met name het antwoord op de vraag ''Wat betekent de extra regeling van Volkswagen?'' kan voor u interessant zijn.

Hierin wordt een extra regeling voor klanten gemeld wanneer er sprake is van klachten over bepaalde delen van het motor- en uitlaatgasreinigingssysteem, nadat de EA189-update is uitgevoerd. De extra regeling geldt dus ook voor auto’s waarvan de update al is uitgevoerd zoals in uw geval. Het mag duidelijk zijn dat EGR gerelateerde problemen binnen deze extra regeling zijn opgenomen mits de gedupeerde aan de gestelde voorwaarden voldoet.

Misschien is deze info voor u relevant en is het wellicht nuttig uw dealer op deze regeling te wijzen. De ANWB heeft niet de indruk dat importeur en dealers spontaan deze regeling aanbieden of bij lopende klachten hun klanten hierop wijzen. Hopelijk biedt dit nieuwe kansen wanneer er tussentijds in uw geval nog geen passende oplossing is aangeboden.

Hier de link naar de Terugroepactie pagina van importeur Pon.



***

Reactie van Bono80:

Gisteren mijn golf 1.6 tdi naar de vw gebracht. Einde vd dag werd ik gebeld dat er een storing is opgetreden en het een dag langer gaat duren. Prima dacht ik, aangezien ik een leenauto heb meegekregen. Vandaag weer gebeld (ik verwachtte met de mededeling dat mijn golf gereed was). Tot mijn verbazing krijg ik de mededeling dat de storing met EGR te maken heeft en dat de EGR stuk is en dat deze vervangen moet worden gepaard met een flinke kostenpost!! Ze hebben het nu voorgelegd aan volkswagen aldus de dealer of hier een coulancevergoeding voor bestaat. Na het lezen van alle bovenstaande verhalen en de PON site kan ik niet exact herleiden of ik hier als consument weer de dupe van ben of dat ik recht heb op coulance/reparatie. Voor de update reed hij prima. Heb nu al spijt dat ik ben ingegaan op de terugroepactie! Is het verstandig om mijn rechtsbijstand al in te schakelen? Ik ben ten einde raad wat ik hiermee moet doen. Alvast bedankt voor tips/reactie.



***

Reactie van Jos van der Drift:

Ik zou de reactie van de dealer even afwachten. Pon heeft een extra regeling voor klachten na de update;
''Deze regeling geldt voor 11 onderdelen van het uitlaatgasterugvoersysteem, het brandstofinspuitsysteem en het uitlaatgasnabehandelingssysteem. Hieronder wordt verstaan: de omschakelklep uitlaatgasterugvoer, de uitlaatgasterugvoerklep (beide onderdeel van de EGR (Exhaust Gas Recirculation), de lambdasonde, de temperatuursensor, de verschildruksensor, de verstuivers, de hogedrukpomp, de brandstofgalerij, de drukregelklep, de druksensor en de inspuitleiding''.

Hopelijk voldoet u aan alle voorwaarden en neemt Pon z'n verantwoordelijkheid. In mijn eerder antwoord vindt u de link naar de teruroepactie pagina van de importeur.

Hopelijk houdt u ons en andere lezers op de hoogte.



***

Reactie van Bono80:

Bedankt voor de snelle reactie. Ik zie nu dat ze inderdaad allerlei voorwaarden stellen. Km-stand mag max 250.000 bedragen. Toen ik de brief van vw kreeg om de terugroepactie te doen, had hij al meer dan 250.000 gereden, dus een rare voorwaarden, puur om zichzelf weer in te dekken. Onmogelijk voor mij om daaraan te voldoen.. maargoed ik wacht hun reactie af. Juridische stappen kan ik altijd nog ondernemen.