Ik heb heb een brommobiel gekocht bij een garage. Binnen 2 maanden zijn er diverse mankementen.

Vraag gesteld door elmo-70 op 05 juli 2018

Binnen twee maanden na aankoop zijn er diverse gebreken. Er zit inmiddels een nieuwe brandstofpomp in. Nu staat hij weer bij een garage. De mankementen die nu zijn geconstateerd zijn, remmen zitten vast, motorrubbers versleten, kering in de motor lekt, uitlaat laat los, motorkapscharnieren zitten los. Heb contact gehad met de verkopende partij die bied aan om de brommobiel naar hem te transporteren dan gaat hij hem repareren. De kosten wil hij delen met mij. Ik ben ook al vanaf de eerste week bezig om een autoradio terug te krijgen die de eerste dag eruit viel. Wat zijn mijn optie's?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

Net telefonisch contact gehad en meneer begint meteen te dreigen dat ik er maar een rechtzaak van moet maken en dat ik die toch verlies.



***

Reactie van Annemieke Zerdoun:

U heeft een brommobiel gekocht. Vlak na de koop heeft u al verschillende gebreken ontdekt. De verkoper wil de kosten voor herstel in eerste instantie delen.

Mogelijk heeft u bij de aankoop garantie afgesproken. In dat geval zouden deze gebreken wellicht onder garantie kunnen vallen. Is er geen garantie, dan geldt het volgende.

In geval van koop mag u als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Als koper moet je wel onderzoeken wat je koopt. De verkoper moet op zijn beurt vertellen wat hij weet van de auto. Als gebreken ook door een particulier eenvoudig te zien of bemerken dan zijn het geen verborgen gebreken.

Tevens moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan.

In uw geval hangt van de leeftijd en kilometerstand af of u de door u genoemde gebreken had kunnen verwachten.

U zou de verkoper aan kunnen spreken op grond van het feit dat u niet zo snel na aankoop al deze reparatiekosten hoeft te verwachten. Het zou redelijk zijn als de verkoper een deel van de kosten op zich zou nemen.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.