Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Gereviseerde 1.8 TFSI nu wel goed?

Vraag gesteld door QS130 op 15 april 2018

Hoi,

Ik overweeg een tweedehands Audi A4 1.8 TFSI (bj 2011) met 120.000 km te kopen. Na enig inlezen constateerde ik dat deze motor de nodige problemen heeft (zie onder meer elders op deze website). Toen ik de verkoper hiermee confronteerde, vertelde hij dat deze auto hier eerder door een Audi dealer aan is geholpen (bij 80.000 km). Toen zijn de zuigers en de ketting vervangen.

De vraag is of hiermee het probleem volledig verholpen is en of ik dus 'veilig' deze auto kan kopen of dat er nog steeds risico's aan verbonden zijn? Of is het zelfs een pluspunt dat zo kort geleden nog een deel van de motor is gereviseerd?

Alvast veel dank voor uw antwoord.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over de 1.8 TFSI motor van Audi.

Deze generatie motoren hebben inderdaad de status flinke olieverbruikers te zijn. Ik begrijp dat de verkoper weet te melden dat er een revisie heeft plaatsgevonden. Misschien kan de verkoper dit ook concreet aantonen én aangeven wanneer dat heeft plaatsgevonden.

Ik heb begrepen dat vanaf 2016 een beschikbare vervangzuiger het probleem definitief heeft weten op te lossen. Bij revisies van vóór 2016 is het niet uitgesloten dat er tóch nogmaals ingegrepen moet worden om hoog olieverbruik binnen de perken te krijgen. Dus de datum van revisie is dus best erg bepalend.

Een dergelijke revisie is niet per definitie een pluspunt. Dit zijn ingrepen die gedurende een autoleven normaal gesproken nooit hoeven plaats te vinden. Dit is dus duidelijk een noodzakelijk ingreep dat te wijten is aan een constructieve steek die Audi heeft laten vallen. Een nieuwe ketting vind ik overigens wel een pre.