Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Verkeerd onderdeel gemonteerd

Vraag gesteld door Lioness op 3 maart 2018

Wij hebben diverse reparaties laten uitvoeren bij een garagebedrijf (niet bij de bovag aangesloten) dat uiteindelijk het rem-probleem niet heeft verholpen.Het probleem begon met een aanlopende rem. Eerst werd de remklauw gangbaar gemaakt, daarna werd deze vervangen, vervolgens zijn een remslangetje met de remschijven en blokjes vervangen. Aangezien deze handelingen allen niet het beoogde resultaat hebben gehad moest uiteindelijk de abs-pomp worden vervangen aldus de garage. Helaas heeft deze ingreep nog steeds niet het gewenste resultaat gehad, maar hebben we wel de nodige kosten gemaakt.

We hadden geen vertrouwen meer in de garage en zijn inmiddels verhuist. Nu we voor een ander euvel bij onze nieuwe garage kwamen hebben ze gelijk naar de remmen gekeken. Die concludeerden dat er een verkeerde abs-unit is gemonteerd. Een onderdeel wat niet in onze auto hoort en wat zij ook niet konden identificeren.

Kunnen wij misschien nog een deel van de kosten verhalen bij de vorige garage?

De eerste reparatie is al bijna een jaar geleden uitgevoerd. De laatste waarbij de abs-pomp is vervangen was 5 maanden geleden. Dit onderdeel is dus niet geschikt voor onze auto.
Wat zou je dan terug mogen vragen? Alleen de prijs van het onderdeel of ook een deel van de arbeidskosten?

De voorgaande reparaties hebben ook alle niet tot een oplossing geleid. Door de verhuizing en het verloren vertrouwen zijn we niet teruggegaan naar die garage, maar wij wisten natuurlijk ook niet dat er een verkeerd onderdeel geplaatst was. Daar zijn we nu pas achter gekomen.

Hebben we nog een mogelijkheid op enige compensatie abs-pomp of eerdere reparaties?
Teruggaan naar die garage voor onderhoud zien we geen heil in en is ook duur, omdat we niet meer in de buurt wonen.

Antwoord van Marika

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt remproblemen met uw auto en hebt daarom verschillende reparaties laten uitvoeren bij een garagebedrijf die niet BOVAG aangesloten is. Het probleem is niet verholpen maar u hebt wel kosten gemaakt. U bent inmiddels verhuisd en hebt uw auto bij uw nieuwe garage na laten kijken. Die concludeerde dat er een verkeerd onderdeel is gemonteerd door de eerste garage. U vraagt zich af of u nog een deel van de betaalde reparatiekosten terug kunt krijgen van de vorige garagist.

In principe kunt u de betaalde reparatiekosten niet terug vragen, tenzij u kunt bewijzen dat de garage een fout heeft gemaakt. Bijvoorbeeld als het verkeerde onderdeel is vervangen. Bewijs leveren kan lastig zijn, vraag daarom altijd om de oude onderdelen. In sommige gevallen is een expertise noodzakelijk. In uw geval kan het uitkomst bieden om een onafhankelijk expert een oordeel hierover te laten vellen. Met dat oordeel in de hand kunt u terug gaan naar de oude garage. In dat geval kan het redelijk zijn dat niet alle reparatiekosten door u gedragen worden.

Let op: indien u de reparatie heeft laten uitvoeren door de nieuwe garagist dan vervallen daarmee uw rechten om de oude garagist aan te spreken op de reparatie. Het is dus van belang om terug te gaan naar de oude garagist.

Voor meer informatie over klachten na reparatie, verwijs ik u graag naar onze website.