Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Er is een fabrieks (zuigers) probleem met de TFSI motoren van Audi

Vraag gesteld door Tappie14 op 23 augustus 2016

Mijn dochter wil een Audi A4 kopen met een 1.8 TFSI motor erin. Ik heb gezien op het internet dat er een groot fabrieks zuiger probleem bij deze auto's is, en dan met name bij de bouwjaren 2009 t/m 2012. De auto die we op het oog hebben is een Audi A4 1.8 TFSI van 2013, en mijn vraag is of deze auto's van na 2012 ook nog dit probleem hebben. Of dat er op de bouwjaren 2013 en daarna een zuiger modificatie heeft plaatsgevonden. Kan ik deze 2013 uitvoering met een gerust hart kopen?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw vraag gaat over de 1.8 TFSI motor van Audi.

Risico
Het verschijnsel van hoog olieverbruik en de risicovolle jaren van deze motor is u dus bekend. Deze Audi zou in theorie wat leeftijd betreft aan de goede kant van de streep moeten zitten. Het is echter niet ondenkbaar dat de auto wel in 2012 is geproduceerd en ergens in 2013 een kenteken heeft gekregen. Een zeker risico is er dus wel.

Chassisnummer
Misschien dat het chassisnummer u zekerheid kan verschaffen. De 10e positie verraad het productiejaar. De letter C staat voor 2012 en D voor 2013. Hopelijk biedt dat groen licht om met een zeker gevoel tot de koop over te gaan.

 


***

 

 

 

Reactie van Tappie14:
Hallo Jos , bedankt voor je snelle reactie! Hier heb ik zeker al wat aan. Ik begrijp dat er na 2012 een modificatie heeft plaatsgevonden? en is het u bekend of die afdoende is gebleken ? ook hoorde en las ik over de slechte distrubitie ketting!weet u hier iets van ? .....voor de volledigheid : de auto die we op het oog hebben is een
Audi A4 sedan 1.8 TFSI Sline 120PK 2013 met 20.000 KM op de teller !! een mooie auto dus , of kan mijn dochter beter naar een ander merk/motor uitzien ?

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Jos van der Drift:
De klachten van de Audi's uit de ''risicovolle'' productiejaren zijn best behoorlijk afgenomen. Het lijkt erop dat er toch efficiënte hulp is geboden om dit probleem op te lossen. Hoe dat financieel precies geregeld is weten we helaas niet. In ieder geval zou het mooi zijn wanneer u met zekerheid weet dat dat het productie 2013 betreft. Dan kunt u wat mij betreft een streep zetten door deze risico's en zijn kettingproblemen al 'n poosje niet meer van toepassing.

Hopelijk is er wel sprake van tenminste 6 maanden Bovag garantie. Met alle toeters en bellen is er altijd wel 'n risico op een defect en dan is het wel zo prettig wanneer je op garantie kunt terugvallen.

 


***

 

 

 

Reactie van Tappie14:
Beste Jos,

Ik ben al 29 jaar lid van de ANWB en nog nooit gebruik gemaakt van jullie diensten , dit was de eerste keer. Je hebt me geweldig geholpen. Dank je wel hiervoor, groetjes Rob (tappie14) .

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Anthony_1982:
Ik zit te kijken om een Audi A6 AVANT 2.0 TFSI te kopen uit 2009 maar kom er na wat onderzoek achter dat ook deze uitvoering mogelijk problemen heeft met een hoog olie verbruik. De auto wordt geleverd met een bovag garantie en heeft net iets meer dan 100.000 op de teller. Ik hoor dat duitse auto's over het algemeen zeer sterke auto's zijn die veel km aankunnen, ook de anwb reviews over dit model waren zeer positief. De auto ziet er super goed uit alleen de berichten over olieproblemen zitten mij niet lekker. Graag jullie advies...

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Jos van der Drift:
De betreffende A6 met type motor valt óók binnen de risico motoren wat olieverbruik betreft. Het probleem is vaak dat de olieverbruik norm in relatie tot Bovag garantie op maximaal 1 liter op 1000 km staat. In de praktijk is 1 liter op 2000 km niet heel uitzonderlijk bij deze motor. De kans is dan groot dat de leverende garage de schouders ophaalt en er niets mee doet. Tenzij het de dealer is die wellicht de fabrieksnorm hanteert van maximaal 1 liter op 2000 km. U zou nog kunnen overwegen in het koopcontract wat olieverbruik betreft een concrete afspraak daarin op te nemen.

Voor aanvullende aandachtspunten, zie ook onze ANWB Occasiontest.