Ik heb teveel betaald voor een reparatie in het buitenland

Vraag gesteld door Marcel van Rijnbach op 02 maart 2018

Ik heb in Karinthie een reparatie laten uitvoeren bij een garage (geen dealer). Het ging om de vervanging van 4 gloeibougies, een filter en een klemring om de uitlaat. De monteur schatte de prijs in op 250 euro. Uiteindelijk moesten we 415 euro betalen. Waar ik het meest over val is het uurloon van 93 euro!! Dat vind ik niet normaal. Volgens de vakbond van garages in Oostenrijk betaal je 54 euro p/u. Ik heb bezwaar gemaakt bij de garage maar ze zeggen daar dat het normale tarieven zijn bij garages in Karnten. Hoe kan ik toch een korting op de prijs bedingen. Ik vind dat ik recht heb op het verschil tussen 93 en 54 euro, dus 39 euro. Dat komt in totaal neer op 78 euro teruggave. Wat vindt de ANWB hiervan?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over de reparatiekosten in Oostenrijk.

Ik begrijp dat de betaling al heeft plaatsgevonden waardoor u feitelijk akkoord bent gegaan. Eerlijk gezegd zie ik een bedrag van 93 euro per uur niet als buitensporig. Naar Nederlandse begrippen zijn gemiddelde dealertarieven van ruweg 70-100 euro heel normaal en gaan exclusieve merken zelfs ruim boven de 100 euro per uur arbeid. Universele bedrijven zitten gemiddeld wel weer wat lager en bepaalde specialisten weer wat hoger.

Voor een niet dealer is 93 euro dan weliswaar wel aan de hoge kant maar ik weet niet hoe het in Oostenrijk geregeld is. De uurtarieven in Nederland zijn vrij en niet vastgelegd door instanties als de vakbond of Bovag. Wat dat betreft is er sprake van een vrije markt en zijn daar geen vaste afspraken over.

Ik zie meer een bezwaar in het vooraf genoemde bedrag van 250 euro. Wanneer zónder tussentijdse mededeling het bedrag ineens 415 euro blijkt te zijn, zou dat een reden zijn daarover meteen in verweer te gaan bij de betaling. De Bovag in Nederland heeft daar heel duidelijk bepaalde regels over waar de aangesloten garage zich aan moet houden. Bij een overschrijding van méér dan 10 procent zal de klant daar tussentijds altijd van op de hoogte gebracht moeten worden. Maar tegen een uurtarief van 93 euro denk ik dat u daar niets tegen kunt doen. Tenzij er duidelijke Oostenrijkse regels zijn waar het bedrijf mee buiten het boekje is gegaan. Maar die kennen wij niet en is een vastgesteld uurtarief bij ons niet bekend.