Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Geen Plugin Hybrides meer?

Vraag gesteld door Jack Minderaa op 28 april 2017

Als zeer enthousiast berijder van een Tesla model S (mijn vrouw een VW Golf GTE) ben ik extra geïnteresseerd in alles over EV. Van verschillende kanten hoorde ik dat de zgn. Plugin Hybrides, zoals de GTE en de Mitsubishi PHEV , waarschijnlijk binnenkort hun langste tijd hebben gehad. Het zou alleen een "Nederlands fiscaal geintje" zijn geweest! Zal dit dan betekenen dat we in de toekomst alleen 100% EV, generator hybrides (Niro-Prius) en natuurlijk pure brandstof (benzine-diesel-waterstof) auto's zullen krijgen? Weten jullie al meer over nieuwe te verwachten EV's in 2018? Ik heb in april 2016 al een Tesla model 3 besteld.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt naar de toekomst van de plugin hybrides.

De ''gewone'' hybride is fiscaal al inmiddels buitenspel gezet, mede ook door het wegvallen van de 125 kg gewichtskorting. Het gunstige verbruik dekt desondanks vaak genoeg de lading om voor veel gemiddelde gebruikers tóch geodkoper uit te zijn. Maar de Overheid vindt het niet niet meer nodig deze voertuigen nog verder fiscaal te stumuleren.

Voor de plugins laat de overheid een half tarief MRB zien tot en met 2020 en blijven de EV's tot die tijd vrij van MRB. Hoe de autobelastingen er daarna uit gaan zien laat zich moelijk voorspellen. Zeker óók wat betreft de huidige politieke stand van zaken en het nog niet duidelijk is welke auto-fiscale weg wordt ingeslagen. Maar elektrisch rijden is óók volgens de Overheid de toekomst. De verwachting is dat er in 2025 1 miljoen elektrische auto’s op de Nederlandse wegen rijden en zijn EV's in ieder geval tot en met 2020 BPM en MRB vrij.

Zie hier de aangekondigde EV modellen voor 2018 en 2019.