EGS-transmissie

Vraag gesteld door JGM op 09 februari 2016

Ik las in een evaluatieverslag van de Citroen C4 dat sommige modellen worden geleverd met een zogenaamde EGS-transmissie. De schrijver van dat verslag is niet positief over de Citroen C4 met EGS-transmissie en raadt het dus af om zo'n model te kopen. Wat betekent EGS-transmissie precies en hoe kan ik bij een dealer zien of een aangeboden occasion wel of niet zo'n transmissiesysteem heeft? Moet dat altijd vermeld worden onder de technische specificaties?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over de EGS-automaat zoals gemonteerd in de Citroen C4.

Deze automaat is van het z.g.n. gerobotiseerde type, ook wel semi- of halfautomaat genoemd. De basis is een gewone handgeschakelde versnellingsbak die aangevuld met de nodige elektronische en mechanische componenten het ontkoppelen en op- en terugschakelen van de berijder overneemt. Uiteraard ontbreekt ook het koppelingspedaal. Je hebt óók de keuze handmatig zelf de schakelmomenten te kiezen. Het voordeel is dat deze automaat lichter en goedkoper te produceren valt. Verder wordt het brandstof verbruik niet nadelig beïnvloed zoals wel bij een conventionele automaat.

De kritiek is vaak dat het systeem niet heel verfijnd werkt en dat het op- en terugschakelen nogal traag verloopt. Je moet je als berijder min of meer aan de automaat aanpassen en anticiperen op het schakelkarakter. Niet iedereen is daartoe bereid of in staat en wil ik daarom de noodzaak van een uitgebreide proefrit benadrukken.

U overweegt een occasion C4 aan te schaffen van vermoedelijk de generatie 2010-2015. De 1.6 VTI is voorzien van een conventionele 4-traps automaat. De 1.6 THP en de HDI diesel versies zijn voorzien van de EGS automaat. Het uiterlijke verschil is dat de bedieningshandel van de EGS alleen maar recht naar voren en naar achteren kan. Van de conventionele automaat gaat dat in stapjes wat schuin naar voren.