Distributieriem kapot, kunnen we de schade claimen?

Vraag gesteld door Anneliesdeb op 17 december 2017

Hallo,

Onlangs stopte onze Volkswagen Polo 1.4 bluemotion (bouwjaar 2007) er plotseling mee op de snelweg. De conclusie van de wegenwacht, die ons heeft weggesleept, is dat de distributieriem is gebroken en de motor dus ernstig is beschadigd. De kosten voor reparatie zijn waarschijnlijk hoger dan de waarde van de auto, vooral vanwege de hoge kilometerstand van 313.000 kilometer. De distributieriem is vervangen in augustus 2014, sindsdien is er ongeveer 83.000 kilometer met de auto gereden. Hebben we juridisch gezien recht op schadevergoeding? Zo ja, welke vervolgstappen kunnen we het beste zetten?

Hartelijke groet,
Annelies

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

De distributieketting van uw auto is gebroken. U vraagt of u de schade kunt verhalen.

U geeft aan dat de distributieketting 83000 km geleden is vervangen. Normaal gesproken is een ketting niet aan vervanging onderhevig en mag u verwachten dat deze langer meegaat dan 83.000 km. Er moet wel vast staan dat de ketting door een eigen gebrek is stuk gegaan. Is een ander onderdeel de oorzaak van de schade, dan is de verkoper waarschijnlijk niet aan te spreken.

Staat vast dat de ketting zelf is gebroken, dan kunt u een beroep doen op de wet. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt of geleverd krijgt. In dit geval dus van de distributieketting. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Het gebrek moet bij levering al aanwezig zijn geweest. U zult in ieder geval aan moeten tonen dat de auto normaal is gebruikt en naar behoren is onderhouden

U kunt de verkoper aanspreken op grond van het feit dat u niet zo snel na vervanging van de ketting deze schade hoeft te verwachten. Staat vast dat de ketting zelf is gebroken, dan dient de verkoper de volledige schade te vergoeden.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.