Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Citroën C4 Grand Picasso (2014) - hoge onderhoudskosten bij jaarlijkse beurt en 1e APK keuring

Vraag gesteld door E.Boekhout op 17 januari 2018

Hallo. In december 2017 is mijn auto (Citroën C4 Grand Picasso uit januari 2014, nieuw gekocht) voor de jaarlijkse beurt naar de dealer geweest. Tevens de 1e APK keuring gehad i.v.m. 4 jaar oud. Totaal onverwacht waren er kostbare reparaties nodig want anders zou de auto niet door de keuring komen. Omdat ik op vakantie ging met de auto naar het buitenland heb ik alles laten maken maar blij was ik er niet mee. De totale rekening was EUR 1.360 waarbij de reguliere beurt in totaal EUR 718 was, wat ik overigens ook best hoog vind. Maar goed, na 4 jaar moesten er een aantal zaken vervangen worden.

De kosten i.v.m. de apk hadden betrekking op de vervanging van de remschijven achter en een wiellager achter. Totale kosten EUR 642. De remschijven waren zodanig gecorrodeerd dat ze volgens APK afgekeurd werden. Ook het wiellager viel hieronder. Ten tijde van het onderhoud was de kilometerstand 40.617 km. Op mijn vraag aan de werkplaatschef of deze vervanging normaal is was het antwoord dat hij ook verrast was. Volgens de importeur geen coulanceregeling van toepassing en hij adviseerde mij om dit aan te kaarten bij de importeur.

Mijn vraag is of dergelijke vervangingen bij zo een jonge auto normaal zijn? De importeur geeft aan dat het slijtagedelen betreft die niet onder de een coulance vallen. Bij wijze van uitzondering krijg ik als tegemoetkoming een korting van EUR 150 op de volgende beurt. Op zich netjes maar ik heb nog nooit eerder meegemaakt dat remschijven vervangen moesten worden en wiellagers kapot zijn gegaan bij één van mijn eerdere auto's. Inclusief 2e auto's die ook weinig kilometers maakten.

Hopelijk zijn er meer leden met ervaringen hierover, wel of niet Peugeot of Citroën auto. Of wellicht kan een ANWB expert hier iets over zeggen?

Alvast bedankt!
Edwin

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

Bij uw Citroen C4 Grand Picasso moest bij de 1e APK na 4 jaar de achterremmen vervangen worden en een wiellager. U vraagt of dit normaal is.

Na 4 jaar en 40.000 km achterremschijven vervangen ivm roest komt tegenwoordig meer voor.

Bij auto's die weinig rijden en ook nog vaak met weinig belading in combinatie met het nieuwe rijden komt dit vaker voor. Bij weinig belading remt een auto achter maar voor een heel klein deel. Een auto gaat achter pas behoorlijk remmen als hij beladen is. In combinatie met het nieuwe rijden, dus zoveel mogelijk uitrijden, wordt er überhaupt weinig doorgeremd waardoor de schijven achter kunnen gaan roesten.

U kunt dit voorkomen door de auto te beladen of bijvoorbeeld, bij het verlaten van de snelweg, regelmatig even krachtig te remmen om de roest van de remschijven te verwijderen.

Voor wat betreft het wiellager, waarschijnlijk is dit een wiellager aan de rechter kant. Bij het rijden tegen bijvoorbeeld een stoeprand of een grote oneffenheid in de weg kan een wiellager beschadigd worden. Dit lijkt dus gewoon pech.