Auto motor valt stil

Vraag gesteld door dick-met-mustang op 15 augustus 2018

Ford Mustang 1985 cabrio 6-cylinder met carburateur en automatische transmissie.
In mijn bezit sinds 1997, weinig mee gereden, redelijk probleemloos tot 2013

Probleem sinds 2013:

motor valt soms stil onder het rijden, is daarna niet meer te starten.
Remedie: laat auto een aantal uren staan (een uur is niet genoeg), daarna start en rijdt hij weer.

Eerste keer: na voltanken na een rit van 10 km.
Veel startpogingen gedaan: motor liep dan even met horten en stoten.
Auto uren af laten koelen, daarna liep hij wel, aanvankelijk met heel zwarte rook.

Daarna: soms hield motor tijdens rijden in (geen reactie op het gaspedaal) en trok daarna

weer door, meestal hield hij er dan na een paar honderd meter mee op.
Andere keren viel de motor meteen stil.
Opnieuw starten hielp nooit: motor liep even met horten en stoten en sloeg weer af.
Volledig af laten koelen is de remedie.

Mogelijke oorzaken:

1. Vervuiling van de benzine door een oude tank
(maar waarom start hij dan wel na afkoelen?)

2. Spontaan dichtvallen van de choke-klep

3. Uitval van de ontsteking
(maar waarom start hij dan wel na 3 uur en niet na 1 uur?)

4. Vapour lock
(maar waarom trad dat voor 2013 niet op, ethanol?
en waarom start hij dan na een uur nog niet?)

Wat er aan gedaan is en niet hielp:

Ontsteking: bougies vervangen, de oude bougies waren niet erg vuil of gecorrodeerd.
Verdeelkap vervangen door een nieuwe.
Bobine vervangen door een nieuwe.

Carburateur: vakkundig afgesteld, automatische choke gerepareerd.

(heeft wel geleid tot een perfecte koude start)

Wat te doen:

De benzine tank kan vervangen worden, maar wat te doen aan vapor-lock en hoe is vapor lock te constateren?

En waar hebben we niet aan gedacht?

Antwoord van Leo

ANWB Expert

uw Ford Mustang uit 1985 slaat af als hij warm is en slaat dan pas na een paar uur weer aan.

Er is al veel aan vervangen, gerepareerd en afgesteld zonder resultaat.

Als ik het verhaal zo lees denk ik toch dat de motor verzuipt als hij warm is.

Mogelijk is het vlotterniveau te hoog bijvoorbeeld door een lekke vlotter of vlotternaald. Ook een te hoge temperatuur rondom de carburateur kan voor een overlopende vlotterkamer zorgen. Denk aan lekke spruitstukpakking of ontbreken van hitteschild.

Een andere mogelijkheid is nog, indien nog voorzien van contactpunten, een lekke condensator van de ontsteking die pas bij warmte optreedt.