Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Storingen nieuwe Fiat Panda

Vraag gesteld door Simon le Bon op 16 februari 2018

In April 2017 is onze nieuwe Fiat Panda 0.9 TwinAir Turbo 80 afgeleverd. Het start/stopsysteem heb ik vanaf het begin af aan uitgeschakeld.

Na een beetje vorst in januari begonnen er op het display fouten te verschijnen: Start/stop-systeem en Citybreakcontrol functioneren niet. Dat was ongeveer bij kilometerstand 3.700.

Daarop naar de dealer gegaan, deze heeft de auto uitgelezen en bekeken. Ze concludeerden dat waarschijnlijk de accuspanning te laag is geweest. Auto weer opgehaald en daarop heb ik de accu een nacht en een dag aan de CTEK-lader gehangen.

Een paar weken totaal geen problemen gehad, tot 6 februari;
Bij het wegrijden hield de auto in (ging niet harder dan 30km/h), na een 500 meter ging hij iets sneller, maar niet boven de 50km/h en meldingen: Laat Controleren Start/stop en nog wat meldingen. 500 meter verder verdwijnen de meldingen en leek de auto het weer normaal te doen.

De volgende rit (8 februari) van Ridderkerk naar Papendrecht, sprong de auto na ca 1½ km in de noodloop, de auto reed weer niet harder dan 30/50 km/h en allerlei waarschuwingslampjes en berichten verschenen op het display; Motorstoring, ESC, Start/stop, Citybreak en Hill holder (zit voor zover ik weet niet eens op de auto, het is een handgeschakelde auto). De kilometerstand was niet meer zichtbaar.
De weg terug van Papendracht naar Ridderkerk was er niets aan de hand en reageerde de auto normaal.

De auto, inmiddels met 3.840 km op de teller, weer naar de dealer gebracht.
De volgende dag belde de dealer dat deze niets kan vinden en dat zij het carterfilter hebben schoongemaakt. Tussen neus en lippen door liet de dealer weten meerdere gevallen te hebben meegemaakt.
Ik heb aangegeven bij de dealer dat probleem het opgelost dient te worden en ik de auto voorlopig niet ophaal zolang de oorzaak niet gevonden is. De monteurs zullen zolang in de auto rijden in de hoop dat het probleem weer optreedt.

Het zal wel een klein jitterend contactpunt/connector/kabeltje o.i.d. zijn, maar de dealer heeft de oorzaak nog niet gevonden.

Misschien heeft iemand hier een suggestie (goede garage voor second opinion?) of een zelfde soort ervaring?

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Uw Fiat Panda geeft storingen.

Er is geen duidelijke lijn te ontdekken wanneer de storingen zich voordoen en wanneer niet. De auto wordt nu regelmatig door technici bereden in de hoop dat ze daardoor de storing kunnen ervaren. Ik ga ervan uit dat de auto is aangesloten op on-board diagnose apparatuur. Als uw garage de storing niet kan lokaliseren dan is het inhuren van een diagnose specialist de volgende logische stap.




***

Reactie van Simon le Bon:

Probleem is juist dat de merkdealers tegenwoordig alleen nog maar leunen op uitlezen van OBD en niet echt meer gespecialiseerd zijn.

Wie anders dan de dealer zou hier een diagnose-specialist zijn?
Moet ik die inschakelen (en de kosten onder het mom garantie weer verhalen) of is dit een taak van de dealer, aangezien de auto nog niet eens een jaar oud is?



***

Reactie van Erik Jan de Jong:

Uw auto zit nog in de fabrieksgarantie. Uw leverancier is verplicht om te zorgen voor een oplossing.

Lukt het uw leverancier niet om de storing ondanks de kennis en kunde die binnen het dealerbedrijf ongetwijfeld aanwezig is, dan zullen ze een andere oplossing moeten vinden. Dealers kunnen soms een beroep doen op de kennis binnen de organistatie (importeur/fabrikant) of kunnen daarbuiten een diagnose-specialist in de arm nemen. Het opsporen van storingen is een vak apart, er zijn specialisten die niet anders doen. Een dealer kan gerust zonder gezichtsverlies hulp inroepen.



***

Reactie van Simon le Bon:

Hartelijk dank voor de info, ik neem morgen contact met de dealer op voor het vervolg.
Voor alle compleetheid, hier video's van de storing op 6 en 8 februari:
https://youtu.be/T8j9NIPFa8U
https://youtu.be/Ui02JgQ1msg